Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Stan

AIS anropssignal o MMSI nr

Rekommendera Poster

Att montera en AIS mottagare/sändare känns som en säkerhets investering. Att i dimma och möker bli sedd och kunna se andra känns lite tryggare om man vill passera ute på öppna havet.

Vad jag förstår ska man ange sitt MMSI nr och även sin anropssignal för VHF vid programering av sin nya AIS.

Jag kan förstå MMSInr för identitfikation, som verkar vara gratis att få, men anropssignal för VHF? Är detta frivilligt eller?

Kommer detta inte att fungera om man inte skaffar VHF certifikat och ansöker om anropssignal?

Att jag kan se andra förstår jag men kommer de att se mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansök till Post o Telestyrelsen om ett VHF-tillstånd du behöver varken ha VHF eller cert för att få detta, kostar 190:- år.

Ange att du vill ha AIS inskrivet också.

Vad du sen lägger in för information i din AIS är frivilligt förutom MMSI som är obligatoriskt.

Du kan ange anropssignal båtnamn, båttyp, längd ,bredd, djupgående, destination etc beroende på vad du vill att andra ska se.

 

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med AIS sändare är ju att andra kan ropa upp dig på VHF-en med din anropssignal eller trycka upp dig via ditt MMSI-nummer som syns hos alla som har AIS mottagare.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår ska man ange sitt MMSI nr och även sin anropssignal för VHF vid programering av sin nya AIS.

Jag kan förstå MMSInr för identitfikation, som verkar vara gratis att få, men anropssignal för VHF? Är detta frivilligt eller?

Kommer detta inte att fungera om man inte skaffar VHF certifikat och ansöker om anropssignal?

Att jag kan se andra förstår jag men kommer de att se mig?

 

 

För att få ett MMSI så måste du ansöka om "Tillstånd för radiosändare på fartyg" hos PTS. De tar ut en årsavgift. Du skall ange att det skall gälla AIS, men du kommer automatiskt att få för VHF och därmed en anropssignal också, det kostar inget extra. Man kan lägga till Epirb, SSB och andra sändare också efter hand, man betalar bara för ett tillstånd.

 

Om du sen köper en VHF-radio eller inte spelar ingen roll.

 

Det är du som ägar av båten och apparaterna som skall ha tillstånd. Du behöver inget SRC (VHF-certfikat) för att köpa och äga en VHF, men den som ANVÄNDER den skall ha. För AIS behövs inget SRC över huvud taget, den sänder autonomt.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad du sen lägger in för information i din AIS är frivilligt förutom MMSI som är obligatoriskt.

Du kan ange anropssignal båtnamn, båttyp, längd ,bredd, djupgående, destination etc beroende på vad du vill att andra ska se.

 

Nej, alla uppgifter skall anges korrekt i transpondern. I en KlassB-transponder som är aktuellt här SKALL anges;

 

MMSI

Fartygstyp

Anropssignal

Fartygsnamn (S/Y, M/S eller liknande prefix skall EJ anges)

Längd

Bredd

 

Djupgående, destination, ETA och navigationsstatus finns bara i KlassA-transpondrar.

 

Tyvärr seglar det runt en massa klåpare med felprogrammerade transpondrar, det försvagar tilliten till AIS-systemet och bör undvikas.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...