hasse_A 36 Postad 17 Augusti , 2014 Jag vill tipsa om ett kontaktlim som jag tycker är helt outstanding jämfört med andra jag testat. Problemet har varit att när limmet skall strykas ut på isoleringen så "krullar" limmet sig och blir till korvar. Desto mer man stryker med penseln desto mer krull blir det. Jag har tidigare provat 2 olika fabrikat som båda beter sig på detta sätt. Det ena är Biltemas, billigt (ca 60:- för 500 ml) är det men beter sig som ovan. Det andra är Casco Kontaktlim S9 Super, dyrt (ca 210:- för 1 liter) beter sig som ovan fast lite bättre än Biltemas. När jag var inne på K-rauta för att köpa mer av Casco's lim stod det på hyllan ett annat kontaktlim och lyckligtvis bestämde jag mig för att i stället prova detta. Jag inhandlade en liten burk av KIILTO TIXO kontaktlim. Se bifogad bild. Detta kontaktlim är en tixotrop. Det blir inga långa trådar efter penseln och det är nästan som att måla med färg. Kostar ca 170:- per liter. Vill verkligen rekommendera detta. Jag har ingen koppling till företaget men blev så förbluffad av hur det beter sig jämförelsevis med de andra att jag var tvungen att "skriva av mig" här. /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Augusti , 2014 Gjort div inredningar fordon genom åren och ett tips om man vill få bra tunna lager så strunta i att pensla ut limmet, ta istället en bit filtmatta/heltäckningsmatta eller liknade och vik denna dubbel och använde den sen som som påstryckare av limmet, går åt mycket mindre och man sliper trådat lim och klumpar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad 28 Augusti , 2014 Jag kontaktlimmade motorrumsisolering för några år sedan. Jag använde vanligt vattenbaserat kontaktlim som jag köpte en hink av på en byggmarknad (minns inte fabrikatet). Använde pensel längs kanterna för att få lim ända ut och fortsatte sedan med mirakelverktyget - korthårig roller (smala modellen). Limskiktet blev tunnt och jämnt. Börja med att stryka lim på mattan och fortsätt sedan på underlaget där mattan ska limmas. Det vattenbaserade limmet torkar långsammare på mattan så den behöver lite längre torktid. Nästa trick är att låta limmet torka så att det inte är klibbigt längre. Sedan kan mattan försiktigt passas in. Dras loss igen om det blir snett och passas in på nytt. När den sitter väl inpassad så trycker du till ordentligt över hela ytan. Sedan sitter den där. Jag hade lite problem med en bit som satt i motorrumstaket. Den ville hänga ner i mitten. Hade väl inte fått limmet tillräckligt torrt eller fått för mycket lim på mattan. Stagade upp den med ett par plankbitar tills det torkat - sedan fastnade den och sitter fortfarande kvar utan några släppningar. En stor fördel med vattenbaserat lim är att det är bara att ställa ner verktygen i en burk vatten mellan limningarna. Ta upp, slå ur och rolla ur vattnet och sedan fortsätta med limmet när nästa matta är tillpassad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Augusti , 2014 Lösningsbaserat är ju "roligare " att jobba med vill man få det tunnflytande så är det tuolen eller kontaktlimsförtunning man spär med tror även annat går att spä med aceton, kemisk bensin mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 September , 2014 Tips: Vanliga gurk/syltburkar passar bra som höglock om man vill ha penslarna i burken. Tyngden på glasburken gör att det håller tätt och lätt att lägga dit så man slipper onödig lukt när man limmar. Utspädning görs med vanlig toulenbaserad förtunning. Är man orolig at det ändå skulle torka i burken går det att lägga i lite när man jobbat färdigt pytsa i lite förtunning utan att röra om som ett lite täckande lager över limmet läcker burkarna dunstar förtunningen mycket sakta och skyddar limmet så inte det börjar torka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser