least 8 Postad 10 Augusti , 2014 (redigerade) Hej! Var kan jag snabbast, enklast och helst billigast köpa en laddningsregulator (rectifier-regulator) till min motor (enligt titel)? Helst i Stockholmsområdet alternativt via en kvick sajt. Serienummer på motor: 0T300888. (Vet att det ska finnas både orginal samt tredjepartsdel från Sierra samt CDI.) Tacksam för snabbt svar om möjligt. //Mikael Redigerad 10 Augusti , 2014 av least Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 8 Postad 12 Augusti , 2014 Uppdaterar så att det kan hjälpa andra med samma problem. Regulatorbytet var inte en helt enkel nöt att knäcka då det dels är en dyr komponent samt att Mercury/Quicksilver helst vill sälja ett helt kit benämnt "Mercury 804278A12 Design II". (Detta kit består av regulatorn 804278T12 samt "sladdhärvan" till motorn.) Kitet har ett pris på närmare 5500 kr - galet dyrt. Jag har köpt en regulator 804278T12 för ca 2300:- och har även monterat den på min motor - motorn laddar som den ska utan tendens till överspänning.(Att jag har monterat är inte riktigt sant, jag kunde inte montera in regulatorn med båten i sjön. Det föll på att jag inte fick loss ljuddämparen/plastlocket till insuget. Jag har däremot testkört den nya regulatorn "löst" och allt fungerar som det ska.) Men och detta är ett stort men, den gamla regulatorn har en sladd som saknas på den nya. Ledaren är grå till färgen och ger sänd-signalen "SEND" till vartalsräknaren. Jag har undersökt motorns elschema och kommit fram till att man bör kunna hitta denna signalen på annan plats i motorn.I en äldre version av motorns "sladdhärva"/harness skickades tach-signalen via en grön ledare till båtens instrument. I min "härva" är den gröna ledaren klippt i kontaktstycket och ersatt med den grå ledaren från regulatorn. Tach-signalen kan man troligen(?) skarva in sig på via den mörkgröna ledaren i pdf-filen nedan:https://drive.google.com/file/d/0B6S8CoezCkqDMTlJZ19HWkZ3ckE/edit?usp=sharing Vid sökningar på nätet hittar man folk i främst USA som inte vill betala priset som Mercury-regulatorn (804278A12) kostar, flera av dessa personer har istället använt den för dem billigare Yamaha-regulatorn som säljs utan sladdhärvan/harness.Mercury-regulatorkitet heter: 804278A12Mercury-regulatorn heter: 804278T12Yamaha-regulatorn heter: 67F-81960-12-00 En bonus var att Yamaha-delen även har den saknade grå ledaren till varvtalsräknaren! Jag var själv lockad av denna lösningen, men upptäckte snart att Yamaha-delen är numera identisk med Mercury-regulatorn - ingen grå ledare! Sammanfattningsvis:804278T12 fungerar utan att byta sladdhärva/harness men man mister signalen till varvtalsräknaren. Det finns en "Quicksilver Tach module" till motorn, men jag har inte kunnat hitta hur denna ska kopplas in. Denna modulen verkar ha totalt tre stycken ledare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 12 Augusti , 2014 Varvräknaren skall ha 12 V (vanligen lila på Merc) och Jord (Svart) samt en grå puls ledning. Den gråa pulsledningen brukar vara direkt ansluten till en av fasledningarna på generatorn. På Mercury brukar dessa fasledningar vara gula. Har man en motor med bara en vanlig likriktare utan regulator så brukar man finna en gul och grå ledning ansluten till en och samma växelströmsanslutning på likriktaren. Nu har du det lite krångligare på två sätt dels har du en Mercaha, så de gula fasledningarna har istället blivit gröna som på Yamaha, med grå har man behållit och eftersom själva ihopkopplingen av gul dvs grön i ditt fall var tänkt att göras inne i den kombinerade likriktaren/regulatorn så att det kommer en grå ledning ut. Blev kanske lite för krångligt förklarat, men koppla ihop den grå till en av de två gröna, vilken som helst, så bör det funka bra sedan. Men, notera att varvräknaren är beroende av en signal relativt jord, och en sådan signal med jordreferens erhålles först efter anslutning av en fungerande likriktare/regulator.Du skall allts ansluta denna innan du testar varvräknaren. Mer om färger finner du här: Yamaha: http://www.maxrules.com/fixyamahawiring.html Merc/Mariner: http://www.maxrules.com/fixmercwiringcodes.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 8 Postad 12 Augusti , 2014 (redigerade) Blev kanske lite för krångligt förklarat, men koppla ihop den grå till en av de två gröna, vilken som helst, så bör det funka bra sedan. Tack för svar! Med "de två gröna" menar du de tresom sitter på själva regulatorn? Om ja, det sitter en "värmeskyddsstrumpa" på dessa treledare, hur kopplar jag mig in på en grön ledare då? Uppdatering: det är ingen skyddstrumpa, bara en plasthylsa: http://www.enginemarinepart.com/4502-thickbox_default/regolatore-di-voltaggio-mercury-mariner-804278t12.jpg Men skulle ändå vilja veta hur bäst man kopplar sin sig på en av dessa två/tre kablar? Redigerad 12 Augusti , 2014 av least Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 12 Augusti , 2014 (redigerade) Tryck in en vanlig knappnål in till själva metalledaren på en av de gröna, avslut pulsledningen och testa att det verkligen funkar. Hur du rent praktiskt skall lösa detta kan jag inte uttala mig om men lödning är en bra anslutningsmetod. Krympslang och t.ex. icke korrosiv silikontätning funkar nog bra att isolera med. Minns nu att jag använt vanlig snabbepoxi med framgång att isolera med. Redigerad 12 Augusti , 2014 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser