Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
springer

kylkanaler mercury

Rekommendera Poster

Min mercury f50 har konstaterats att kylvattenrörets ände är igensatt och behöver bytas är det svårt? Är det kylkanaler inne i motorblocket som också måste rengöras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det konstaterat att den måste bytas?

Du menar utkastet uppe vid motorn, är väl bara en slang du enkelt kan göra ren?

Annars spolar jag alltid rent motorn med muff ca 10min med färskvatten vid upptagning, det har funkat bra för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de är konstaterat och de är röret som sitter på impellern och upp i motorn inte det vid skvallersttålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det är röret mellan pumpen och adapterplattan under blocket som avses. Jag tror att detta är ett modellspecifikt problem på dessa motorer. Tätningen kläms ihop av AL-oxid och snör av vattentillförseln. Du skriver inte årsmodell och det finns flera olika F50. Har för mig att det fanns viss goodwillbidrag en gång på detta. Hur som helst måste hela powerheaden luftad bort så det kostar nog en slant att fixa, men det är inget omöjligt jobb för hemmapularen. Det svåraste är att lyfta bort PH som nog väger ca 50 kg i övrigt är det bara att skruva och muttra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att du behöver rensa några andra kanaler än att fixa detta med adaptorplattan. Skulle inte förvåna om det finns en youtube-film på fixning av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej låter som man får prova själv. Vad ska man söka på Youtube för att få detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att ta bort växelhuset innan du lossar PH.

Ex. på annan tråd. Notera att termostaten kan ge samma symptom.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/67886-problem-mercury-4-takt-60hp-06/

I denna tråd hittar du länk till verkstadshandbok.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74097-elschema-mercury-60-hk-4-takt-2002-60elpt-4s/

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det stämmer att det är den där gummitätningen som är igensatt. Om man gör det själv vad är det för packningar som måste bytas mer än den gummitätningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslag: åk till en verkstad som oxå säljer delar. T.ex. Skanstull marin om di bor i Sth. Fråga dem så vet de precis vad du måste byta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...