Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
Smoothie

Riggtrim comfort 32 (mellantinget) & pumpande rigg

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har lite funderingar kring riggning av min C32a som har en vad jag förstår speciell rigg. Har läst seldens riggningsguide, samt andra böcker om riggning men blir inte 100% klok.

Sammantaget säger de att masthead har: genomgående mast, raka spridare och babystag i fören. Partialrigg har: mast på rufftak, svepta spridare inget babystag. De säger även att masthead ska ansättas med 15% av brottslasten och att partialrigg (med svepta spridare) sak ansättas med 20-25% av brottslasten.

Men comfort 32an har masthead med: mast på rufftak, svepta spridare med diamantstag och saknar babystag. Det vill säga att riggen följer specifikationerna för en partialriggad båt. Jag har hittills ansatt den med 15 % tänker jag rätt eller ska den ansättas hårdare då den har svepta spridare?

Sen lyfter jag även frågan om pumpande rigg som många comfort 32 ägare har problem med. Den pumpar alltså i hamn, ofta då vi ligger i motvind och mellan 4 och 7 meter per sekund. Provat att hissa en fender halvvägs upp i masten, funkade inte, hissar nu upp stormfocken i sin segelsäck i spinnakerbomsfallet och det underlättar något men den är en omständig prosidur varje gång man lägger till. Tar tacksamt mot alla tips.

Redigerad av Smoothie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet skall Comfort 32s rigg spännas jättehårt, speciellt yttervanten.

Först gör jag en god grundtrimning så masten står rakt och spänner alla vantskruvar så hårt jag kan. Häckstaget skall också vara hårt spänt.

Därefter brukar jag göra så att jag på en lätt kryss spänner lä vantskruvar och upprepar detta på andra bogen. Båda sidor spänns lika många varv så masten förblir rak. Sedan  eftertrimmar jag akterstaget.

Jag har inte upplevt att masten pumpar i hamn, men det kan bero på att min rigg är hårt spänd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ett rimligt svar är att den ska ansättas mer som en 7/8 dels rigg. Jag har dock inte något häckstag utan enkelt akterstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har förövrigt aldrig sätt en comfort32 med häckstag, med det är väl en variant med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog hem lite extra på främre undervantet...

En bra mätare är ett snabbt och bra hjälpmeden att få jämt mellan BB och SB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag uttryckt mig slarvigt men i min värld är häckstag och akterstag samma sak. Comfort 32an har då ett akterstag med en vantskruv som man spänner ganska hårt och sedan efterjusterar när man spänt yttervanten som jag beskrev ovan.

För att få samma spänning på SB- o BB-sidan mäter jag efteråt med ett skjutmått avståndet mellan skruvarna inne i vantskruven så det är lika stort (eller litet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sidlutningen brukar jag justera genom att dra ned spinnakerbomsfallet till ena sidan och sen sätta fast det och sen kontrollera att den når samma nivå på andra sidan. Beträffar akterstaget måste jag hitta en bra metod att hitta rätt brottslast, eftersom jag har aktetstagssträckare han jag inte bara dra åt så hårt jag kan för hand och sen spänna 3mm på två meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag uttryckt mig slarvigt men i min värld är häckstag och akterstag samma sak. Comfort 32an har då ett akterstag med en vantskruv som man spänner ganska hårt och sedan efterjusterar när man spänt yttervanten som jag beskrev ovan.

För att få samma spänning på SB- o BB-sidan mäter jag efteråt med ett skjutmått avståndet mellan skruvarna inne i vantskruven så det är lika stort (eller litet).

Den mätningen mellan BB & SB fungerar bara om man vet att vanten är exakt lika långa och att vantinfästningarna sitter exakt lika på båda sidor och det har aldrig hänt mig.

Ta ett slangvattenpass och se till att båten ligger helt i våg, jag brukar justera med en vattenhink. Häng ett lod (tyngd) i storfallet och spänn sedan upp yttervanten så masten står rakt och stadigt. Därifrån är det bara att spänna lika många varv på ytter och följa efter med inner till den spänning och form du vill ha. När allt är klart mäter du gapet i vantskruvarna och noterar. Nu blir framtida riggning busenkel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Excel319. Har även provat den metoden. Det jag intresserar mig av är hur hård brottslast jag ska ha 15 % som masthead båtar eller 20-25% som partialriggade båtar.

Redigerad av Smoothie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ett rimligt svar är att den ska ansättas mer som en 7/8 dels rigg. Jag har dock inte något häckstag utan enkelt akterstag.

Du har en mastheadrigg och enligt Seldens anvisningar för Comfort 32s rigg skall den ansättas så hårt att lä vant inte saggar vid segling. I min båt har jag ett blad från en av Seldens experter (daterat 1983 om jag minns rätt) där detta klart anges. Där står dock inget om % av brottlast etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Excel319. Har även provat den metoden. Det jag intresserar mig av är hur hård brottslast jag ska ha 15 % som masthead båtar eller 20-25% som partialriggade båtar.

Som Larsakelarsson skriver, kolla så att lävantet inte är slappt. Genom att du har masthead så behöver du inte spänna riggen så hårt som på en 7/8 (partialrigg) för att få förstaget sträckt, det gör du med akterstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...