Gå till innehåll
söndag 16 november 2025
mostwanted-lkpg

Gas/tändnings-länkage, inställningar? Johnson -91 *bilder*

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har lite problem med min Johnson 50hk från 1991 som har väldigt tråkig tomgång och dör/går bluddrigt när man vill köra drag. 

Jag tittade lite på länkaget som går till gas och tändingen och den ser inte ut o stämma riktigt. 

Den översta bilden med ringar visar hur länkaget ser ut när gasreglaget är på "noll" 

Den nedre bilden visar full gas. 

den gröna ringen : borde vara en bussning som tar tätt mot spåret, just nu är det 5mm glapp. Och vid "noll"-läge på gasen, ska den vara i pilarnas läge då?

Den gula ringen; borde inte den bottna på stoppet? även om jag skruvar den i max läge så bottnar den inte, såvida jag inte trycker den för hand emot. 

Den röda ringen ; där har jag justerat så att förgasarnas spjäll är öppet fullt, det var det inte innan. 

Blå ring; hur ska den vara inställd ? 

Tack på förhand !!

post-102643-0-83059700-1406470901_thumb.jpg

post-102643-0-98845100-1406470894_thumb.jpg

Redigerad av mostwanted-lkpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkagen ser lite annorlunda ut än på min -83'a men på den finns ett märke som indikerar när förgasarspjällen skall aktiveras vid gaspådrag. På den verkar det som att de första 1000 rpm över tomgång kommer från att tändningen justeras och först därefter börjar förgasarnas spjäll öppnas. Min Clymer-manual täcker inte din årsmodell men en vild gissning är att förgasarspjällen skall börja reagera när gasspjällens rulle passerar pilarna. Kanske en justering av tomgångsmunstyckena skulle hjälpa. I värsta fall är det en förgasarrengöring som föreligger. Somliga påstår att det kan hjälpa med att köra några liter alkylatbensin genom motorn.

En manual är ovärderlig när man meckar själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK , tyvärr så passerar aldrig rullen de där pilarna iomed att den ligger 1cm över från start :/ så jag får nog börja hitta felet där innan förgasarrengöring, men det kan behövas också såklart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tändläget specas ofta tre punkter.

Gradtalen varierar med motor. De värden som anges nedan är exempel dvs ungefärliga intervall där de kan ligga och skall inte användas för att justera in tändningen på nåon specifik motor.

1. Tomgång, ca 3 grader FÖD till 3 grader EÖD

2. Pickup, spjällen börjar just öppna ca 5 - 7 grader FÖD

3. Max förställning 23 - 27 grader FÖD

Förloppet vid gaspådrag är som följer:

Tomgång - Förställningen ökas - (pickup) gasspjällen börjar öppnas samtidigt som förställningen fortsätter att ökas - Max förställning nås innan spjällen öppnat fullt- Spjällen fullt öppna.

Då motorn går drar den med sig statorn med en kraft som verkar för att minska tändningsförställningen. Vid gaspådrag tvingas statorn av länkaget att röra sig mot denna kraft. Statorn kommer alltså inte vila stabilt mot någon av stoppskruvarna med mindre än att motorn roterar.

Pilla inte på tändningsinställningen om du inte först konstaterat att den är fel, den ställer nämligen inte om sig av sig själv. För att kunna ställa in den statiskt (med stillastående motor)  måste du veta exakt hur det skall göras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så du tror att det ska vara ett glapp mellan rullen och kammen? Jag har bytt länkage-armen som rullen löper i och kan då ha glömt en bussning tänker jag?

Nån som har servicemanualen och vill dela med sig? (Mot ersättning om så önskas!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...