Gå till innehåll
måndag 08 september 2025
moltas

Tre- el. fyrbladig bakre propp på VP.

Rekommendera Poster

Finns det någon vetenskaplig förklaring till varför Volvo Penta  har olika många blad på sina bakre propellrar på duoproppdreven? På 30/31, 40 och 41-motorerna är den bakre proppen fyrbladig. V-åttor samt diesel/kadmotorer ska det vara trebladig.  Vad skulle hända om man satte fyrbladig på en V-åtta och tvärtom  en trebladig på ex.vis 41-motor? Mest bara nyfiken på varför. Nån som vet?

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre bottenvrid på dieslarna gör att de orkar med mer bladarea än vad en t.o.m. V8orna gör. Dessutom ofta tyngre båtar vid diesel montage som behöver mer bladarea. Risk för stopp vid iläggning av växel för en v8'a och fyrbladigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...