Gå till innehåll
fredag 17 juli 2026
ljonsson40

Trög Styrning

Rekommendera Poster

Har en monark 585 med en vp130 o 280 drev. Har problem med styrningen, Den är extremt tungstyrd. Har hittat 2 smörjnipplar som jag tillfört fett utan resultat. Är det ngn som vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Några frågor: Har den alltid varit trögstyrd eller har det blivit så nu? Vad har du för styrsystem? Hydraul, teleflex eller vad? Direkt bakom ratten finns det förmodligen en plastkåpa. I den finns det troligen ett hål och bakom det hålet finns antagligen en skruv som man kan komma åt med en skruvmejsel. Där brukar det i vissa fall kunna gå att justera trögheten. Men jag vet ju inte så mycket om just dina förutsättningar därav mina vaga formuleringar.... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gaffeln i skölden kan gå trögt. Materialet kring glidlagret kan oxidera så att lagret nyper. Det brukar vara svårt att presssa fram fett. Man får demontera för att putsa av och smörja. Styrvajern kan gå trögt. Fettet brukar härskna och torka efter en tid. Lossa styrvajern och känn om drevet går lätt att vrida för hand. Går det trögt=> skölden. Lätt=> troligen styrvajern. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade att koppla bort styrningen och vajersystemet löpte fint. Det verkar som det sitter i glidlagret. följdfrågan är hur demonterar man detta glidlager. Satt och Funderade i helgen men jag lyckades inte klura ut det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite trist... Om jag inte minns fel måste mellanaxeln ur för att du skall kunna demontera gaffeln. För att mellanaxeln skall gå att ta ur måste motorn ur. Som sagt, jag kan minnas fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inte KUL. Fick ett tips i hamnen att man skulle borra ett litet hål i kanten på själva lagret för att på så sätt göra mer plats. Vad tror du om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst captain Yellowbeard

Din teleflex kan ha geggat ihop. lägg den i diesel några dar ( hela teleflex kabeln) dra wiren fram o tillbaka torka upprepa massor av gånger spraya med typ 556 sen kommer det att släppa . smör sen nipplarnm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...