Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
dynaflux

Rost eller annat i backslag

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag tappade ur oljan i backslaget (Borg Warner Velvet Drive) fanns det något som såg ut som metall- eller rostflagor och oljan var också något brunfärgad. Backslaget fungerar perfekt utan missljud så jag har svårt att tänka att det är något katastrofalt. 

 

Vad kan det bero på och vad göra? Ska jag bara fylla på olja och köra tills det totalhavererar? 

 

Har funderat på om det har något att göra med oljekylaren men det verkar långsökt. Skulle någon av tuberna vara skadade borde det väl funnits vatten i oljan också(?). 

Redigerad av dynaflux

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten förra året och jag vet bara att förra ägaren sa att han inte försummat byte (de säger de väl alltid). Dock ser motoroljan bra ut så man kan hoppas att han bytt/kollat oljan i backslaget samtidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro honom inte......................!!

 

Byta olja. Kolla noga under eller efter  sesongen. Byta engång till och se om du hittar samma skit.

 

Måsste du suga eller kann du tappa i botten av backslaget?

Det är viktigt att du får ut allt gammalt.

Köp gärna en liter extra olja och "skölj" innan du fyller upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avtappningen sitter på returanslutningen från oljekylaren och dessutom har jag upptäckt att det sitter ett filter därinnanför. Så det som lossnat inuti har i varje fall inte gått tillbaka. Jag fyller på ny olja och kör tills det ryker - if it works, don't fix it! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...