Gaidin 308 Postad 1 Juli , 2014 En kollega till mig har problem med sin Evinrude e115fsleen Efter byte av en läckande "Oil PDS injector (För tvåtaktsoljan) så lyser "Check engine". Lampan lyser med fast sken och ett larm tjuter i ca 10 sekunder. De är inte säkra på att detta uppstod direkt efter bytet men det är ju misstänkt... Någon som kan ge en knuff i rätt riktning? Motorn verkar gå bra i övrigt, ingen varvtalsnedsättning. De har däremot inte vågat köra motorn ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juli , 2014 Ifall det vore problem med smörjningen så skulle väl motorn varva ner rejält med "SLOW-systemet", kan jag tycka. (Oljenivån i behållaren plus trycket till injektorn verkar övervakas?)Finns en översiktlig beskrivning av Evinrudes larmsystem på vänsteruppslaget HÄR och insprutningsmotorer (FFI) skiljer sig mot förgasarmotorer.Skulle kollat batterispänning vid motorn, sprejat kontakter till sensorer mm. Särskilt nära den bytta oljeinjektorn, man rubbar lätt grejor vid mekande. (Hjälper inte det så kanske ett verkstadsbesök för felkods-avläsning behövs för att ringa in felet? I bildtexten nedan snodd ur länken antyds att det aktuella larmbeteendet bör ge nån felkod.) Var det förresten oljeinjektorn 11 HÄR som byttes? [Alla dessa skumma akronymer, hittar inget "PDS" så jag blir osäker? PMS har jag hört talas om i helt andra sammanhang, men men. ;-)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 308 Postad 3 Juli , 2014 Klockrent Thomas! Manualen beskrev ju hur man får fram felkoderna, det borde räcka. Jag har förmedlat informationen så får vi se hur det går för dom. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Juli , 2014 Aha, nu hittade även jag felkoderna och hur de kan fås att sakta blinka fram av "check engine".Behövs ingen speciell utrustning kopplad till "diagnostic connector" som jag trodde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser