Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Metallurg

Epoxifärger. Suck.

Rekommendera Poster

Hej

 

Detta med epoxifärg känns lite svårt tycker jag. Har frågat tidigare men ämnet är faktiskt rätt svårt eller så är jag bara lite trög.

 

Epoxifärg spärrar mot vatteninträngning och förlänger livslängden på ett skrov, det minskar risken för osmos. De flesta verkar vara överens om att det är bra. Så även jag.

 

Sedan pratar man om epoxi som "grundfärg" och då ska man självklart lägga på bottenfärg. För vår del känns det helt omotiverat med bottenfärg eftersom den lilla struntbåten vevas upp på kärran på nolltid. En tvättsvamp i en hink vatten och 3 minuter blankt så är botten ren. Ärligt talat är det väl inget "hurra" förknippat med att få en helsvart båt under vattenlinjen. Väljer jag vit epoxifärg så finns det en risk att färgen gulnar och kritar över vattenlinjen.  

 

Finns det verkligen inget sätt att ge en bättre finish på epoxin så att man kan måla hela skrovet i t ex vit epoxi? Klarlack utanpå epoxin? Hjälper vaxning? Måste jag lägga på exempelvis 2-K PU-färg ovan vattenlinjen?

 

Tack på förhand//bra forum

 

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte du måla hela skrovet ovan vattenlinjen? om det bara är en bit ovanför vattenlinjen så är det ju inte svårare än att du var tredje år slipar lite kring vattenlinjen och lägger på lite ny vit epoxifärg om du tycker den gulnat för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror ju på vad som är möjligt.

 

Jag har ett skrov från 1970 som har fått blåsor (osmos) under vattenlinjen och som behöver åtgärder. Antingen slipar jag ner gelcoaten under vattenlinjen och lägger på epoxi enbart där. Eller så slipar jag ner hela skrovsidorna och lägger epoxi ända upp till delningen. Sedan lägger jag på "nånting" ner till vattenlinjen. Men vad är frågan?

 

Jag hade tänkt lägga epoxi på insidan också.

 

MVH/Metallurg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Jag håller på och fixar en roddbåt i plast och har så gott som just gjort klart insidan. Det är snart dags att vända båten och börja slipa ned och laga/renovera utsidan. Jag vet inte heller vad jag ska måla med.

 

Tänkte mig epoxi primer från Biltema som grundfärg, men sen? Jag har använt polyuretanlack från Biltema på insidan, på burken står att den ska användas ovanför vattenlinjen. Det står inte varför och det står inte vad man ska använda under vattenlinjen. Och eftersom min roddbåt bara ska guppa i en insjö vill jag inte ha giftig bottenfärg. Jag hoppades kunna använda samma lack på utsidan och på hela skrovet, men det är kanske en dum idé? Jag följer din tråd och hoppas på svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi på både in- och utsidan gör ju att plasten blir tät på båda hållen. Jag vet inte hur det påverkar plasten men i byggbranschen målar man aldrig en exempelvis en stolpe med vattentät oljefärg på grund av att man spärrar in fukt och hindrar träet från att andas, vilket ger ruttet trä till slut.

 

Kanske något att tänka på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar så här med epoxyprimer:
1. Så många lager på utsidan som tillverkaren säger. Annars är risken väldigt stor att man får viss vattengenomträngning ändå - och då hjälper man osmosen snarare än stjälper.

2. Epoxyprimern är en primer. Jag valde därför en bottenfärg ovanpå. Det finns hårda färger med minimalt med gift som är gjorda för bl a trailerbara båtar, t ex http://www.lefant.se/produkter/tf/

3. När jag lagt ett spärrskikt på utsidan av båten vill jag att eventuell fukt som uppstår i laminatet kan ta sig ut någonstans ur skrovet. Därför har jag valt att inte behandla insidan av skrovet.

 

Om var för man inte skall använda 2K-fägr under vattenlinjen; den blåsar sig om båten ligger i en hel sommar. Ligger den i lite då och då och får torka mellan varven funkar säkert 2K-lacken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag börjar bli lite fundersam angående vad det är för färg på båtskrället. Jag har nu upptäckt att det är blåsor lite här och var, men under vattenlinjen är det ungefär en halv miljon. Antingen är det osmos, eller så kan någon ha kommit på den smarta idén att måla hela båten i polyuretanfärg?

 

Undrar om det finns något sätt att avgöra om det är PU-färg under vattenlinjen?

 

MVH/Metallurg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast måste ju vara att kolla var blåsorna är? Är de under ett färglager eller under gelcoaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...