Gå till innehåll
söndag 15 mars 2026
sambar911

Måste jag lyfta motorn för att få loss styrvajern? (bild)

Rekommendera Poster

Hej!
Jag är rätt ny på båtar och behöver hjälp med att veta om jag behöver lyfta motorn för att byta styrvajern som har gått av.
Varför jag undrar är för att staget inte ryms att dra ut då väggen är för nära. Måsta man därför lyfta av motorn, dra ut staget, sätta in en ny vajer och sätta tillbaka motorn? 

post-102670-0-46946100-1403872887_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lossar kabeln i andra änden vid ratten borde du kunna dra den längre åt det hållet och ha lättare att få ut den. Det måste gå att lösa utan att lyfta motorn, annars är det skandal:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avståndet från hålet till vänster på motorn till väggen är ju kortare än vad själva staget + några cm för metallhöljet är vilket gör det omöjligt att få ut den åt det hållet. 
Är det så man göra i vanliga fall om man ska byta vajer eller finns det nåt annat sätt? 
Jag tänkte att man kanske inte ens behöver ta ut staget. 

Håller med om att det är skandal annars...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skandal å skandal... Måste man lyfta bilen för att byta däck? Det är rätt många båtägare som måste lossa motorn för att få i styrvajern, en av dom är jag och min motor väger ca:180kg och av bilden att döma ser din lite lättare ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja iofs men det känns som att det kunde finnas en bättre lösning. Min motor väger också nåt sånt så det blir en hel del svårare om jag måste lyfta den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp på vissa båtar är det så. På min styris också. Tyvärr. Vet inte om det absolut är så på din men om du inte ser någon annan väg så kan det vara så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...