Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
lindiero

Vilken båt har jag köpt?

Rekommendera Poster

Hej mina vänner!


 


Efter att ha gått båtlös ett tag så var det dags att bli med båt igen. Pengapungen har varit småsinad vilket gjorde att jag bestämde mig för att endast skaffa en om priset var riktigt attraktivt, ville ha mycket båt för pengarna. Det slutade med denna som ni förhoppningsvis kan se på bilderna. Det jag vet är att det är en motorseglare, Origo 29 (som jag knappt kan hitta någon information om) som är 8,70 meter lång och runt 2,70 meter bred. Vikten är lite osäker men ska ligga på tre ton i runda slängar. Båten är byggd i marinplywood och fabriksplastad från start. Överbyggnaden är dock i ren trä som ni ser. Djupgående på runt 1,30 och en till synes ganska väl tilltagen långköl.


 


Segelegenskaperna består av en ordentlig trämast på förruffstaket och en akterruffsmast med mesansegel. Följde med fyra segel i fint skick.


 


Motorn är en Albin AD21, sötvattenkyld från början.


 


Sitter dock och känner att jag vill veta ännu mer. Känner någon igen en liknande båt eller likadan som denna Origo 29? Säljaren tror att den byggdes i Norrköping men är inte helt säker. 


 


Saker jag är nyfiken på är exempelvis viktfördelningen. Säljaren är inte säker på att det är några metalldelar i kölen. Om den då enbart består av plywood och plast, är den tillräckligt tung för att räknas som en vettig seglare?


 


All respons mottages tacksamt!!


post-94044-0-50489500-1403858796_thumb.jpg

post-94044-0-41432200-1403858811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vid första anblick så tänkte jag skrovfärdigbåt där ägaren själv skruvat i hop överbyggnaden, vilket kanske då betyder att det är svårt att hitta en i det närmaste identisk skuta...

 

Här är en som verkar snarlik - vilket kanske bekräftar teorin?;

 

http://www.maringuiden.se/u/-kenneth-/;action=minbat&id=3845

 

"Orion 10". Du kan säkert kontakta ägaren på något vis då han tycks ha en profil här på MG.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...