Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
alubaten

Erfarenheter Cummins/Merc/CMD 2,0L dieslar? (vs KAD32)

Rekommendera Poster

Tittar på båt i storleksklassen 21-23 fot där några av alternativen har CMD's 2-liters commonrail-diesel på 150 alt 170 hk, årsmodeller 2008-2010. Vad jag förstår är detta en relativt modern maskin med en del elektronik.

Någon med erfarenheter av dessa?

Kända/vanliga problem?

 

Hur står sig dessa mot den äldre VP KAD32'an?

Några kända/vanliga problem med dessa?

 

Så till dreven, CMD kommer ju oftast med Alpha 1 gen2 enkelpropp, medans KAD32-installationer oftast verkar ha ngn duopropp-variant. Vad finns att säga om dessa och vad ska man hålla utkik efter?

 

Är inte ny på sjön, men detta är första köpet med inombordare så jag har inte full koll på ev fallgropar etc. All ev input mottages tacksamt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har en CMD 2,0 150 hk i sin Uttern. Han har berättat att det är särskilt viktigt att man låter den motorn efterkyla på tomgång eftersom godset i motorn är tunt. Annars finns det risk att topplock/packning tar skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...