Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
mikaeledstrom

Godkända söksystem

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag ska hämta hem min Aquador 23 HT (2004, Volvo Penta-diesel) från Finland till helgen och önskar veta vilket av nedan godkända söksystem (Svedea, försäkringsbolag) som är billigast att införskaffa inkl installation. Om ni har andra synpunkter så är det också av intresse!

 

Mikel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Garmin GTU10 som jag är mycket nöjd med..

Den är enkel, samt att den har en relativt enkel och smidig smartphone app, går självklart att nå via webben oxå. (Enheten har alltså ett inbyggt simkort, typ)

Man kan ställa in geofence områden samt uppdaterings frekvenser. Observera att tjänsten är abonnemangs baserad, men det ingår 1års abb, man kan även lägga till delux abb, vilket gör att du kan får fler sms utskick. Är vanliga fall begränsad till ett visst antal, mejl utskicken är dock obegränsad.

Den har helt ok batteritid, i batterispar läge kan du får upp till 4 veckor drifttid, man kan även koppla till en usb laddare, via båt/bil batteriet, vilket gör att man slipper tänka på batteri tiden (som denna: http://www.ebay.com/itm/Garmin-USB-Power-Cable-Approach-Series-GLO-GTU-10-/281343639511?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4181633fd7)

 

Det tog mig ett tag att hitta ett ställe som sålde denna GTU10, eftersom Garmin har slutat gör den. Kostar runt 1600kr-1700kr

 

Pryltokig som jag är, har jag kikat (-förbeställt) en annan gps tracker, som egentligen är gjord för att montera på cyklar. Även denna är abb baserad, och verkar ha en smidig app, och kostar $4.99/månaden. Helt ok tycker, med tanke på vad kan bli av med..

Man kan koppla på usb laddare från ett 12v batteri, samt att den är sabotage larmad.

Den har dock inte släppts på marknaden än.. http://bikespike.com/

 

/D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om GTU10 är väldigt enkel och funkar perfekt.

Garmin har avtal med dem stora operatörerna så den har istortsett alltid mottagning då den använder flera nät .  Kostar en summa per år att använda. 

Hade samma problem som klirren81 och att hitta vart dem fanns att köpa, hittade min på mediemarkt och betalade 1000 kr för den :)

 

Koppla in den på 12v  med 5v omvandlare så laddas den varje gång du är ute och ha den i geoområde i hamnen . Då sparar den batteriet och uppdaterar inte hela tiden förns den är utanför området, då får man ett mail direkt och går spåra i mobilen. Finns även historik att se senaste 2 timmarna hur man rört sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också denna Garmin men du får ingen fördel av försäkringsbolaget Atlantica som jag har för det systemet, alltså ingen självrisk eliminering eller dylikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det blev inte en Garmin (ogillade årskostnaden) utan en Redknows Minifinder (live). Hoppas att den kommer funka bra :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag rekommenderar NorthTracker då den funkar i hela Europa och sänder över flera gsm-nät. Sannolikheten för att en utombordare försvinner utomlands är hög! Dessutom gillar jag deras webbapp som är enkel och tydlig att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Redknows minifinder,och den har funkat kanon sen inkopplinen i somras,man skickar ett mess om status o får veta batteriläget tex,kan även kolla upp positionen i mobilen,

och stänga av o sätta på olika funktioner,jag är nöjd,inget avbrott än :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...