Seawing 10 Postad 8 Juni , 2014 På min Volvo Penta AQAD 40 A sås sitter det en icke original generator som hade totalt 11 kablar på sig. Det var bland annat någon slags extra laddningselektronik på sidan om. Nu har jag gjort om den med vanligt laddbrygga men det blev ett fel med kablarna som jag inte lyckas lösa. En kabel som är kopplad på generatorn vet jag inte vart den skall kopplas. Jag har kopplat en grov kabel från B+ till startmotorn samt en jordkabel till motorn, men sedan har jag en kabel över. Om jag kopplar den till + på batteriet endast 1 sekund så går sedan laddningen perfekt så länge motorn är igång. Men det blir varm om jag håller den kvar. Vart skall den kabeln kopplas? Till generatorlampan? Med vänlig hälsning Göran Persson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 633 Postad 8 Juni , 2014 På min Volvo Penta AQAD 40 A sås sitter det en icke original generator som hade totalt 11 kablar på sig. Det var bland annat någon slags extra laddningselektronik på sidan om. Nu har jag gjort om den med vanligt laddbrygga men det blev ett fel med kablarna som jag inte lyckas lösa. En kabel som är kopplad på generatorn vet jag inte vart den skall kopplas. Jag har kopplat en grov kabel från B+ till startmotorn samt en jordkabel till motorn, men sedan har jag en kabel över. Om jag kopplar den till + på batteriet endast 1 sekund så går sedan laddningen perfekt så länge motorn är igång. Men det blir varm om jag håller den kvar. Vart skall den kabeln kopplas? Till generatorlampan? Med vänlig hälsning Göran Persson Från tändningslåset till laddlampan och sedan till generatorn. På din beskrivning så är det kabeln för magnetiseringsström. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser