Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bilbyter

varvräknare går ej på utombordare mercury 90 hk

Rekommendera Poster

HEJ !

Jag har en askeladden 585 ht -99 med murcury 90 hk.

där varvräknaren slutat att funkera.

är det någon som har något tips vad jag ska börja felsöka ? tack för tips

MICKE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Baktill finns en omkopplare som går att vrida mhja en skruvmejsel. Notera inställningen och vrid sedan omkopplare mellan ändlägena några gång för att därefter ställa tillbaks den som den var inställd från början.  Prova om varvräknaren funkar efter detta.

 

2. Mät mellan grå ledning och svart med en multimeter inställd på VAC under det att motorn går.

Spänningen bör vara över 12 V och kan få vara betydligt högre.

 

3. Kontrollera att laddningen av batteriet funkar. Mät att spänningen VDC, ökar efter detta att motorn startats. Om laddningen inte funkar så kan det vara fel på laddningsregulatorn. Pulsen kommer från grå ledning på 29 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0018890&path=MM~~C0018890&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=3374&docName=MERCURY%20|%201999%20|%2090%20|%2075/90%20H.P.%2065%20JET%20(3%20CYLINDER)%20-%201090412VB&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Jag vill inte stjäla en tråd, men jag har samma problem och har kontrollerat steg ett till 3 utan konstigheter. Tack för utförlig beskrivning förresten.

Det är ju 3 ledningar till varvräknaren. Den tredje är i mitt fall blålila. Jag antar att den är pluspol dvs ström till mätaren. Den ger inget utslag på min elmätare.

Nu är det så att det är många som varnat för att koppla kablar utan att veta vad man gör så jag frågar här innan jag gör något dumt.

Förutsatt att den blålila är pluspol - kan jag dra en kabel från plus direkt från batteriet för att vara säker på att jag har ström fram?

Värt att nämna är en kabel under motorkåpan som kommer från reglaget men som inte leder någonstans. Svårt att avgöra färg, men det kan vara grå/brun/blå. Jag hittar ingen tom tåt att koppla ihop den med och vågar inte bara testa.

 

Kalle. Mercury/Mariner 60hk - 89.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lila ledning skall komma från tändningslåset och vara +12 V då tändningen är påslagen.  Ofta finns en ledig beige (ljusbrun) ledning som i förekommande fall används för motortempmätare.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså - låt mig bara klargöra att el är en vetenskap utanför mitt kunnande.

Jag har gått igenom ovan nämnda steg ett till tre. Fråga på steg 2: Ska spänningen vara stabil? Det är inte min. Den hoppar så att den inte går att avläsa på min multimeter.

Nu har jag iaf 12,6 volt mellan svart och lila (jord och +) när tändningen är påslagen. 

nu har jag även roat mig med att mäta mellan de andra kablarna. Mellan svart och grå (jord och puls) har jag 12,6 volt med tändning på och motor avslagen. Ska det vara så? Och när jag sedan startar motorn hoppar spänningen på både svart till lila och svart till grå. Hoppar så att den inte går att avläsa varken med mätaren ställd på VDC eller VAC.

 

Idéer? 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar laddningen till 12 V batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså spänningen ökar när motorn går. Dock är den inte stabil. Jag har läst lite trådar om ämnet under kvällen och drar mig till minnes en gång då jag hade en trasig laddningsregulator i bilen med samma symptom. Du (Guestsson) har påtalat det felet i tidigare trådar. När jag mätte spänningen med motor på hoppar den runt 14 volt. typ 13,8 - 14,1 om jag minns rätt. Det är kanske inte så bra känner jag plötsligt...

 

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på dina mätningar. Notera att den laddning du har är ganska minimal (5 - 9 A) så drar du på något som drar kräm, ex. en stereo så kan spänningen falla ganska mycket, ned till ca 12,5 V där batteriet tar över strömleverensen. 

 

Du verkar ha en enkel likriktare. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0015173&path=MM~~C0015173&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=336&docName=MERCURY%20|%201989%20|%2060%20|%2050/60%20H.P.%20(3%20CYLINDER)%20-%2010604129D&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

 

Det bör komma två gula från under svänghjulet till likriktaren (1). En av dessa gula är sammankoppade med en grå som går till varvräknaren. 

 

Om du mistänker likriktaren så kan du ersätta denna med denna http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054

 

De gula och en grå skall kopplas till de två "våganslutningarna". Egalt vilken till vilket. Röd skall anslutas till + plusanslutningen och du måste dra en ny svart som kopplas till - minusanslutningen och i andra änden ansluts till lämplig jordpunkt på motorn. Likriktaren måste bultas fast så att den kyls av motorblocket, gärna med lite kylpasta under. Finns också på Kjell & Co.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp.

Kan hända är jag inte så noggrann när jag mäter. Men nu har jag ju en hel del kött på benen och kan undersöka utifrån det.

Tack.

K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite sent inlägg här, men då det kanske är fler än jag som har problem med varvräknare så tänkte jag dela med mig av min lösning. 

Efter mycket felsökning så hittade jag problemet. 

Det var helt enkelt en trasig Volt-regulator i min Mercury 90hk från 1999. 

Det som verkligen ledde mig på spåren var när jag kopplade in en ny Plotter som även har koll på batterispänningen. Den visade tydligt att batterierna inte fick laddning. 

Efter lite sök på sprängskisserna här:

https://www.perfprotech.com/mercury-marine-parts-catalog/electrical-components/assembly/3374/30?umodel=28025

(nummer 29) så beställde en ny från Hansen Marine, via min Mercury åf på orten. (tydligen kunde de inte få fram någon Mercury original). kostade en slant, ca 2500, men jag vågade mig inte på att ta hem en från ebay för 400kr.... Dessutom innehöll lådan inte bara regulatorn utan även nya kontaktstift etc. 

Så nu har jag ca 14V i laddning och en varvräknare som fungerar! 

 

//T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...