Gå till innehåll
fredag 13 mars 2026
honken3

Styrkabel med gänga? hjälp

Rekommendera Poster

Nu är det så här att jag köpt en plastbåt med nån typ av teleflexstyrning till en 25 hk Evinrude -95 utombordare. Det är ett styrrör monterat på akterspegeln. Styrkabeln funkar dåligt så jag vill byta denna.

På motorn i bygeln framtill är det ett hål och i detta sitter en kulled med gänga. Mätt utvändigt runt gängan på styrkabeln som sitter i denna kulled, så är den 0,9 cm.

När jag tittar på nya styrkablar så är det ju en stång med ett litet hål i längst ut, hittar inga gängade styrkablar. Hur gör jag då? Finns det adaptrar eller nåt, ska jag byta ut kulleden på motorn?

Sedan så löper styrkabeln i en tjock "slang" som går genom styrröret, är den nödvändig? Kan visa bilder när jag har datorn imorgon.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Styrkabeln säljs komplett med hölje. Ta med den gamla till butiken så att Du får rätt typ. Köp den längd Du behöver och montera.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Honken! Jag har nästan samma problem, har du hittat styrkabel med gänga?

Nu är det så här att jag köpt en plastbåt med nån typ av teleflexstyrning till en 25 hk Evinrude -95 utombordare. Det är ett styrrör monterat på akterspegeln. Styrkabeln funkar dåligt så jag vill byta denna.

På motorn i bygeln framtill är det ett hål och i detta sitter en kulled med gänga. Mätt utvändigt runt gängan på styrkabeln som sitter i denna kulled, så är den 0,9 cm.

När jag tittar på nya styrkablar så är det ju en stång med ett litet hål i längst ut, hittar inga gängade styrkablar. Hur gör jag då? Finns det adaptrar eller nåt, ska jag byta ut kulleden på motorn?

Sedan så löper styrkabeln i en tjock "slang" som går genom styrröret, är den nödvändig? Kan visa bilder när jag har datorn imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag hittade en styrkabel som passade, den hette M58/C315. Den hade rätt gänga till ratten men sedan fick jag köpa en kullänk A75 att ha i andra änden där den fäster i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...