Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Lagstrom

Växelhus yamaha 40hk

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte min yamaha 40hk nyligen och märker En mycket märklig sak med växlarna.

Om jag lägger i en växel när motorn är igång driver inte propellern fram (men backen funkar ibland)

Om motorn är avstängd och jag lägger i en växel går det dock att vrida på propellern och få kolvarna att röra sig oavsett fram eller back. Tyder ju på att växlarna ändå är okej, men kan inte begripa varför den inte vill hoppa i då motorn är igång...

Blir nog att ta upp motorn hem till garaget igen och plocka isär växelhuset,

Är det något man behöver tänka på då man gör detta? Gäller en yamaha 40hk från 92.

Sitter de en packning mellan "nederdel och överdel"?

Blir galen på denna prylen hehe!

/Einar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle tro att propellern släppt i bussningen. Kan ev. gå att se att den släppt, annars, märk med en färgprick på propellermutterns periferi och mitt för detta märke ett märke på det yttre röret som avgaserna kommer ut igenom. Prova att köra så att felet visar sig. Kolla därefter om prickarna fortfarande är mitt för varandra. Propellern till en så liten motor lönar sig nog inte att laga. Kolla vad det är för propeller och köp en likadan eller passa på att ändra stigningen om du inte tycker den gamla var optimal. 

Det är annars ingen dum  ide att lära sig ta bort växelhuset och kolla/byta impeller. Det finns ingen packning mellan rigg och växelhus, så det går att ta bort och sätta ihop igen, men det finns naturligtvis packningar till vattenpump etc. som sitter innanför.

Kolla youtube, tror att det finns en film som visar demo av växelhuset på din motor där.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att du får med dig kolvarna när du vrider på propellern? Mitt tips är nämligen att det är propellerns nav som släppt. Då kan det kännas som ett varierande motstånd när man vrider på den som kanske kan upplevas som att motorn går runt. Kolla ifall propelleraxeln följer med runt när du vrider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att propellern släppt i bussningen. Kan ev. gå att se att den släppt, annars, märk med en färgprick på propellermutterns periferi och mitt för detta märke ett märke på det yttre röret som avgaserna kommer ut igenom. Prova att köra så att felet visar sig. Kolla därefter om prickarna fortfarande är mitt för varandra. Propellern till en så liten motor lönar sig nog inte att laga. Kolla vad det är för propeller och köp en likadan eller passa på att ändra stigningen om du inte tycker den gamla var optimal.

Det är annars ingen dum ide att lära sig ta bort växelhuset och kolla/byta impeller. Det finns ingen packning mellan rigg och växelhus, så det går att ta bort och sätta ihop igen, men det finns naturligtvis packningar till vattenpump etc. som sitter innanför.

Kolla youtube, tror att det finns en film som visar demo av växelhuset på din motor där.

Min gamla motor hade en brytpinne som bytt nån gång, misstänkte de även nu så hade loss propeller men insåg att det inte hade brytpinne utan istället bussningar, den såg intakt ut men ska pröva att måla med penna så! Blir nog isärplock annars! Tackar för råden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att du får med dig kolvarna när du vrider på propellern? Mitt tips är nämligen att det är propellerns nav som släppt. Då kan det kännas som ett varierande motstånd när man vrider på den som kanske kan upplevas som att motorn går runt. Kolla ifall propelleraxeln följer med runt när du vrider.

Ska pröva detta lite noggrannare, men är ganska säker på att jag hörde komprisionsljuden från cylindrarna! Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Redan vid tomgång roterar propelleraxeln med ca 7 varv/sekund. Vridmomentet vid navet är då säkert 10-100 gånger högre än som kan uppnås med handkraft. Att bussningen klarar handkraft säger alltså nästan ingenting om bussningens funktion.

Felbeskrivningen gör att jag nästa kan lova 100 % att propellern är problemet. Felet verkar vara mest frekvent på vid sjösättning om våren, men sällan släpper bussningen så här mycket. Istället brukar det beskrivas som om propellern börjar slira du båten skall upp i plan.

Utöver bussningen så består resten av drivningen av axlar, kuggar och splinse, så det skulle leva rövare och bli väldigt dyrt om något annat var kass. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redan vid tomgång roterar propelleraxeln med ca 7 varv/sekund. Vridmomentet vid navet är då säkert 10-100 gånger högre än som kan uppnås med handkraft. Att bussningen klarar handkraft säger alltså nästan ingenting om bussningens funktion.

Felbeskrivningen gör att jag nästa kan lova 100 % att propellern är problemet. Felet verkar vara mest frekvent på vid sjösättning om våren, men sällan släpper bussningen så här mycket. Istället brukar det beskrivas som om propellern börjar slira du båten skall upp i plan.

Utöver bussningen så består resten av drivningen av axlar, kuggar och splinse, så det skulle leva rövare och bli väldigt dyrt om något annat var kass.

Åh va bra! Du är bra på att förklara! Detta låter ju absolut troligt, ska pröva dedär pennan och se om propeller har roterat i förhållande till axeln imorn!

Har en fundering till som får mig fortfarande att misstänka att de har något med växelhuset att göra, ett gnisslade missljud, som låter i neutralläge, dvs utan att propelleraxeln rör på sig,

Filmade lite, skulle detta kunna va bussningen ändå tro?

http://youtu.be/CNL-c7kzUrI

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget gnissel utan ett kraftigt lagerljud tycker jag,  Under filmen hugger det i växelhuset, vad gör du för att få det att låta så? Inge bra alls med något av dessa ljud. 

Detta sätter sakerna tillstånd i nytt ljus, har ni bytt impellern i vintras?

Är oljan i växelhuset bytt? Hur såg den gamla ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skulle de mycket väl kunna vara! De låter inte hälsosamt iallafall.

Det hugger ja, av sig själv, rör inte någonting under filmen för utom att jag gasade lite i neutralläge i början av filmen. Huggandes lät så av sig själv,, vilket oroar mig...

Jag har inte alla detaljer då jag köpte motorn för en månad sen, förra ägaren sa att han nyligen bytt impeller, oljan ska i samband med de varit utbytt, tänkte jag skulle ta hem motorn imorn och kika på oljan samt lossa nederdelen och se hur de ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att växelhuset måste till verkstad. Att växlarna spökar är en sak, det kan bero på klantig ihopsättning, men lagerljudet och huggandet tyder ett eller möjligen flera allvarliga fel. 

Jag skulle prata med säljaren och röra så lite som möjligt. 

Har motorn överhuvudtaget funkat sedan du köpte den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah okej.ja får ta och göra det!

Ja de är de som är lite konstigt, provstartade den i trädgården med en sån "spolmuff" som jag tror de kallas, då gick växlarna i och kommer inte ihåg om jag hörde nåt missljud då den låter ganska högt när man kör den utan vatten runt avgasmynningen.

Sen när jag la i den, så körde jag den ca 300 m till bryggan från iläggningsplatsen och de gick bra, växeln hoppade i rätt kraftigt kommer jag ihåg, men tror mer de va för att tomgången va för högt inställd.

Tack så mycket för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En update här:

Fått upp motorn hem i garaget, "Nederdelen" från motorn sitter i skruvstädet och jag funderar över hur man lossar isär växelhuset.

Tömde växellådsoljan och hittade metallflisor där i, inget saltvatten och oljan såg i övrigt bra ut, tror antagligen någon sliten kugg, så tänkte helt enkelt kolla efter.

Någon som har gjort det här förut? och vet hur man öppnar upp, bifogar bild nedan, 

Hittade ett klipp på youtube där en man öppnade upp via propelleraxeln med något specialverktyg, min  fråga är då om det går att öppna uppifrån?

post-104652-0-28608600-1402073916_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...