gladius 26 Postad 29 Maj , 2014 Halloj! Jag har en Albin Viggen. I aktern sitter ett uttag. Jag tror det är avsett för att koppla in laddningen från motorn till batteriet. Jag har en 6 hk utombordare med ladduttag men ingen sladd eller kabel följde med när jag köpte båten i höstas. Nu när jag börjar se över el-installationen så upptäckte jag en grej som jag inte fattar vad det är till för. Kabeln från dragströmbrytaren går till kontakten i aktern. I lådan finns det en säkring, en dragströmbrytare, någon form av el-pryl , se bifogad bild, där det går in 4 kablar med grön skyddsplast. El-prylen är skruvad i en kraftig metallplatta som ser ut vara till för kylning. Enligt markeringen så går det in en pluskabel en minuskabel och två växelspänningskablar. Någon som kan förklara vad det är och hur jag ska använda el-prylen? Se gla ut i en Viggen Thomas Svärd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 29 Maj , 2014 Halloj! Jag har en Albin Viggen. I aktern sitter ett uttag. Jag tror det är avsett för att koppla in laddningen från motorn till batteriet. Jag har en 6 hk utombordare med ladduttag men ingen sladd eller kabel följde med när jag köpte båten i höstas. Nu när jag börjar se över el-installationen så upptäckte jag en grej som jag inte fattar vad det är till för. Kabeln från dragströmbrytaren går till kontakten i aktern. I lådan finns det en säkring, en dragströmbrytare, någon form av el-pryl , se bifogad bild, där det går in 4 kablar med grön skyddsplast. El-prylen är skruvad i en kraftig metallplatta som ser ut vara till för kylning. Enligt markeringen så går det in en pluskabel en minuskabel och två växelspänningskablar. el-pryl.jpg Någon som kan förklara vad det är och hur jag ska använda el-prylen? Se gla ut i en Viggen Thomas Svärd Det ser ut som en likriktare oftast så ger mindre utombordare bara växelspänning för att driva lanternor. För att kunna ladda batteriet så behövs likström och det är det du ser . /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 29 Maj , 2014 Om du kollar lite noggrannare så ser du att det finns två vågformade tecken (~) ritade till höger om kablarna och två plus (+) o minus (-) till vänster. Samma krumelurer finns på elektronikkomponenten (likriktaren). De vågformade tecknen är beteckningen för växelström. De kablarna ska kopplas in till laddningsmagneten på din motor så får du lite laddning till batteriet från de andra två kablarna. Det spelar ingen roll hur du kopplar kablarna mellan motorn och likriktaren men mellan likriktaren och batteriet så måste det vara +kabel till pluspol på batteriet och -kabel till minuspolen på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 29 Maj , 2014 Visst är det en likriktare för att göra likspänning av motorns växelströmsuttag (som egentligen är avsett för lampor). För laddning av batterier bör det finnas någon form av regulator. Enklast/billigast är en avsedd för solpaneler tex DENNA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser