Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ockelbo_DC21

Ojämn oljeåtgång

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en AQ170 som är rätt så gammal men går alldeles utmärkt. Men, vad som händer kan jag inte riktigt förstå. När motorn går på relativt låga varv 1000-2000 så dricker den vansinnigt mycket olja. Jag kan behöva fylla på 3-4 liter efter en helg, ca 3 timmars körning. Kör jag däremot på 3000 varv så dricker den i princip ingenting.

 

Vet någon vad detta kan bero på?

 

Tackar på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så pumpar oljepumpen så mycket mindre olja vid det låga varvtalet, detta gör att där är mindre olja uppe vid ventilbryggorna under ventilkåpan. Så vid lågt varvtal är olje nivån högre i sumpen och vevaxeln slår ner i oljan och gör en dimma inne i motorn som lägger sig i cylinderfoder och oljeringarna klarar inte skrapa bort så mycket. 

 Det är kanske även så att motorn inte står så plant när du kör sakta? så det blir högre olje nivå antingen vid första eller sista cylindern?

 Som lösning kanske du ska prova att hålla nivån lite lägre i oljesumpen men ändå på rätt sida om min på stickan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan kollas alltid med motorn avstängd! Inte under gång. Hur har du mätt oljenivån, körandes eller avstängd? Olje stickan brukar sitta lite mer åt ena sidan och har du lite slagsida så ger det olika utslag på stickan. du kanske tex stått på babords sida ena gången och styrbord andra... Har man en liten båten så lutar den mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har slitna ventilstyrningar eller ringpaket/cylinderlopp så påverkas oljeförbrukningen av tryckskillnaden mellan vevhus och cylinder / inloppskanal. Min gissning är att motorn går på lätt last på de lägre varvtalet vilket ger en större tryckskillnad än vad du har vid högre last(=högre varvtal ger högre last enligt propellerkurvan). Trottlingen på ottomotorer ställer högre krav på cylindern och ventilskaftstätningar jämfört med dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...