Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
Morin84

Mercruiser 5,0 startar inte

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Bayliner 2152 med en Mercruiser 5,0. Har bytt till en ny Edelbrock förgasare och har efter det kört båten några gånger. Sista gången stannade den av sig själv när jag kom in i hamnen och efter att ha dragit en bra stund på nyckeln så startade den igen. Idag startade jag den, den gick i ca 5 min och sedan stannade.

Den tänder när jag försöker starta den, men så fort jag släpper nyckeln så stannar den igen. Efter några startförsök så är den helt död. Får då dra länge på starten innan den börjar tända igen.

Har provat byta till elektrisk bränslepump, men det gör ingen skillnad.

Det sitter en Hei-fördelare på den, som i stort sett var ny när jag köpte båten för ett par månader sen.

Kanske någon här som har någon ide ? Skulle vara tacksam för lite hjälp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt hur din är kopplad men en anledning till att motorn går när du vrider om nyckeln men sen dör när du släpper är att startmotorn tvångsmatar pumpen med spänning även fast det inte finns oljetryck. Om oljetrycket sedan inte blivit högt nog så får pumpen ingen spänning när du släpper nyckeln och då dör motorn.D

Du säger att du själv kopplat in en elektrisk pump, hur har du kopplat den? När får den spänning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte exakt hur din är kopplad men en anledning till att motorn går när du vrider om nyckeln men sen dör när du släpper är att startmotorn tvångsmatar pumpen med spänning även fast det inte finns oljetryck. Om oljetrycket sedan inte blivit högt nog så får pumpen ingen spänning när du släpper nyckeln och då dör motorn.D

Du säger att du själv kopplat in en elektrisk pump, hur har du kopplat den? När får den spänning?

Jag kopplade in bränslepumpen direkt på batterierna, så den hade ström hela tiden. Provade även med startgas utan att den tände på en gång, så jag tror att det är nåt tändningsfel.

Jag har kollat alla glassäkringar på motorn och kontakter men hittar inget fel. Ska kolla tändningslåset idag, kan ju eventuellt vara fel där. Tack för svar... gärna fler förslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bra gnista på stiften?

Tänkte på om det skulle kunna vara någon nödbrytare alt vxl-brytare som bråkar med dig?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bra gnista på stiften?

Tänkte på om det skulle kunna vara någon nödbrytare alt vxl-brytare som bråkar med dig?

Mvh

Micke

Hittade felet idag ! Tog ström direkt från batteriet till fördelaren och då startade motorn. Det var nödstoppen som spökade, så jag kopplade förbi den och då funkar det igen.

Tack för hjälpen ska ni ha i alla fall, lär väl återkomma fler gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...