Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
fippe1

Thunderbolt V tändinsrällning.

Rekommendera Poster

Jag har under vintern renoverat en mercruiser 5.7 Magnum 2bbl från 97 med Thunderbolt tändning utan knacksensorer.

Gjorde tändinställnigen enl instruktioner, varmkörde stängde av, jordade den lila/vita kabeln, vred på strömmen och startade justerade in så att det blev 10 grader föd, stängde av kopplade ur kabeln och startade igen, då är tändningen drygt 6-8 grader föd, stämmer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har under vintern renoverat en mercruiser 5.7 Magnum 2bbl från 97 med Thunderbolt tändning utan knacksensorer.

Gjorde tändinställnigen enl instruktioner, varmkörde stängde av, jordade den lila/vita kabeln, vred på strömmen och startade justerade in så att det blev 10 grader föd, stängde av kopplade ur kabeln och startade igen, då är tändningen drygt 6-8 grader föd, stämmer det?

Ja det stämmer troligen. När du tar bort jordningen så justerar "datorn" kurvan så då kan du inte längre förvänta dig samma resultat som när den är jordad.

Min manual säger 8 grader förställning, detta är dock en 5.7 -95

Redigerad av HanneZ82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, då var det som jag misstänkte,

Hade lite bekymmer med att få till tändningen då den enligt verkstadsmanualet beskrivning var TB4,

Men efter lite googlande fick jag fram att just min motor är en mellanvariant som nästan ingenting är som det beskrivs att det ska vara :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...