Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Hans

Rorkultssnobberi

Rekommendera Poster

Gäst Hans

Har plockat av rorkulten för att försöka med putsning, lackning mm., få den att se ut som ny. Inget större fel på den som den är nu, förutom att den ser sliten ut längst fram, där man håller. Min fråga är: hur gör jag på bästa sätt? Ska jag slipa ned helt, eller räcker det oftast att rugga upp? Vad ska jag använda för lack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]hur gör jag på bästa sätt?[/KUR] Antar att det är teak? Slipa och lacka, många lager med mellanslipningar med en lack av bra kvalitet. Bra pensel är också viktigt. [KUR]Ska jag slipa ned helt, eller räcker det oftast att rugga upp?[/KUR] Om lacken sitter kvar överallt räcker det att slipa ytan och lägga på nytt ett par lager. Annars skulle jag slipa ner rorkulten, betsa, lägga på 7-12 lager fernissa med mellanslipningar - men det beror på vilket resultat du är ute efter. [KUR]Vad ska jag använda för lack?[/KUR] En bra båtfernissa med hög torrhalt. Finns många, t ex Rylard, Epifanes, Le Tonkinois samt några olika från International (Schooner och Goldspar är visst ganska populära) och Hempel. Eller behandla med en härdande ädelträolja som får en lackliknande yta, t ex från Owatrol eller Jotun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just gjort detta använde ett svarvstål och skrapade hela rorskulten som var helt grå och såg nästan förstörd ut blev kanon nöjer mig med inoljning! väldigt nöjd med resultatet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iwar, tänk på att inte använda linolja på teak, då har du ganska snart en svart rorkult!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för varningen! Har tänkt mig olja för ädelträ om den inte är för dyr annars får jag nog lite båtlack över har nytillverkat ny dörr till stortrissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sambal

Jag använder Internationals tvåkomponentsfernissa på rorkult, durk och ruffluckor av teak. Då räcker det med 2-3 lager efter (nödvändig) grundning med utspädd lack. Håller i 4-5 säsonger utan underhåll, sånär som på skador i ytskiktet. Tvåkomponent ska däremot inte användas på ytor som rör sig (fjädrar) eftersom den då spricker. Enda nackdelen är att den är svårare att ta bort, när det blir dags. Fast det dröjer å andra sidan kanske 10 år, med lite årlig omtanke om just småskador i ytskiktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder Internationals Original så är det nog en 10-15 lager som gäller. Produkten består till stor del av lösningsmedel som dunstar bort efter påförande utan att bygga upp ytan. ...så om det nu finns ohederlig fernissa skulle det vara just den då :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...