Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
mrpfk

Båtköp, tips och råd

Rekommendera Poster

Jag vill ha en båt som ska fungera som flykt från lägenheten på sommaren,

Toa, kök, övernattningsmöjligheter för minst 2 med värmare är krav.

Jag har kollat lite på Nimo 23 bensinare och Albin 23 diesel. Båda i 85-100k klassen, att åka fort har jag inget intresse av, några andra liknande modeller man bör beakta.? En ruff i fören duger gott, en stor sittbrunn är värt mer en akterruff i dagsläget :)

 

Kom gärna med förslag, för och nackdelar.

 

Med vänlig hälsning, Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det i den storleks- och budgetklassen, så är jag svag för Ancas Queen 24"... Stor bra förruff, med plats för 2 vuxna plus en mindre person när man bäddat ner. Toa finns, Oftast ett spritkök, Stor sittbrunn med soffa längst bak... Kort sagt en i mitt tycke härlig båt. Kanske i lite äldsta laget för dig, men pengamässigt runt 50000 - 70000:-. Marschfart oftast 14,5 - 16 knop, maxfart runt 22 knop.

 

Den vi hade var en bensinare VP AQ 151a, drog c:a 1,3 liter/distans vid marsch. Helt överkomligt tycker jag.

 

Det är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag säger en gammal Monark/ Crescent 690 eller varför inte en Fjord (bra kvalitet)som ligger i hyfsad prisklass. Det finns ett flertal varianter av Fjord 21.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för korrigeringen, helt rätt.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill åka fort skulle jag rekommendera en snipa istället för en båt med drev som ex. Nimo. Trevliga båtar är Nidelv 24 (med U-soffan), Skilsö 23, Master 680 etc. Funderar själv på en Master 680.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!.. Jag är nog inne på Albin 23an med dieselmotorn, jag vill inte ha akterruff så marieholmarn går bort, men en jäkla fin båt..

 

Något med dåliga eller bra erfarenheter av Albin 23 med MD 17 motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Flipper 700, annars är monark 670 mycket båt för pengarna, 670 har planande skrov i sent 70 tal. kan inte exakt årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...