Gå till innehåll
onsdag 11 juni 2025
jompa13

Johnson -80 problem med tomgång som rusar (nybörjare)

Rekommendera Poster

Hej. 

Har precis fått tag i en liten båt med styrpulpet och en Johnson från 1980. Den är nyservad och startar perfekt. Däremot så rusar tomgången iväg något så att om man inte lägger i växel direkt så sker det med ett rejält ryck.

Kan det vara så att jag monterat vajern för gasen felaktigt eller kan det vara tomgången som är fel inställd? 

Sen undrar jag även vad knappen/ratten som sitter under gashandtaget är till för? Något med tomgången?

Tacksam för hjälp utan att dumförklara mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det finns en tomgångsskruv på/vid förgasarna. (Det brukar sitta en fjäder på den)

Skruva på den skruven tills du fått ner tomgången (Gör detta när motorn är varm)

Har du för låg tomgång så dör motorn när du lägger i växlen

Hoppas det löser problemet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det skulle vara så att ett proffs hittar hit så skulle jag tipsa dig om att skriva ner lite mer exakt vilken motor och antal hk det rör sig om.

Drömläget är om det är som den gode hinken här ovan säger. Men jag har ändå svårt att tänka mig att någon skulle gått och skruvat in tomgångsskruven så till den milda grad att man riskerar brytpinnen varje gång man växlar - vad skulle syftet vara?

Jag tror mer på att kolla upp om:

- Gasvajern har hängt sig - koppla loss vid fästet på motorn och känn efter om det går trögt att "torrväxla/gasa" då. I det fallet har du troligen en vajer som inte vill gå tillbaka som den ska.

- Tändningen har hängt sig - på mina Yamahasnurror (vet alltså inte något om din) sker i alla fall första varvtalsökningen med vridning på tändplattan, hänger sig denna pga kärvande vajer eller dålig smörjning så skenar motorn. Följ "gasens" väg från reglaget till motorn och inne i motorn, genom tändning, stänger och till spjällen i förgasaren så skulle jag tippa på att du hittar eventuella felkällor där.
 - Skenande tomgång kan också bero på tjuvluft mot insuget, isf troligen orsakad av dåliga packningar mellan förgasare och insug.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...