DanneH 0 Postad 25 Mars , 2014 Hej Har glapp i styrningen, gäller en Buster L med originalstyrpulpet. Funderar på vilken del som är problemet. Glappet är ungefär 1/6 varv vid ratten, i alla lägen. Glappet sitter i styrväxeln gissar jag på eftersom jag kan röra ratten inom glappet utan att det syns något vid motorn eller hörs något kring vajern. Jag bytte till en ny vajer 2013 och redan innan dess var det glapp. Känner inte att kuggarna på rattstången eller de kugg som går mot dessa är dåliga. Däremot som syns på bilden där vajern ligger runt tycker jag ser slitet ut. Men jag blir lite osäker, någon som kan göra mig mindre osäker?Kan detta lilla slitage ge ett så stort utslag i ratten? Det är ju iofs ungefär 4ggr utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 26 Mars , 2014 Vajerstyrning brukar tyvärr ha en del rattglapp, iaf efter några år. Lite slitet ser det ut på bilden men det är svårt att säga om allt glapp sitter där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneH 0 Postad 28 Mars , 2014 Vajerstyrning brukar tyvärr ha en del rattglapp, iaf efter några år. Lite slitet ser det ut på bilden men det är svårt att säga om allt glapp sitter där. Båten är från 1997 och jag har kört den ca 70h per år sedan 2002 och troligen är det inte bytt styväxel på den. Vajer har vi bytt ett par ggr. Nåja, blir att inhandla ny styväxel så blir hela "kitet" nytt. Sedan är det bara vänta på att isen ska gå i hamnen så det går att sjösätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Mars , 2014 Nu är ju inte en hydralstyrning så hemskt mycket dyrare än en komplett wirestyrning. Jag skulle bytt till hydral. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanneH 0 Postad 28 Mars , 2014 Nu är ju inte en hydralstyrning så hemskt mycket dyrare än en komplett wirestyrning. Jag skulle bytt till hydral. Kalle Vad pratar vi för pengar då? En ny styrväxel kostar 500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser