Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

DanneH

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om DanneH

  • Placering
    Kadett
  1. Låter exakt lika som när jag hällde i en dunk fjolårets bensin....gick finfint på tomgång men vid ökat varvtal började den gå dåligt. Eftersom jag hade snålat och fyllt på 25liters dunken med 5l gammsoppa så körde jag på en stund, fyllde på med ny soppa varefter det gick åt.
  2. Tack för svaret. Monterade som de gamla satt. Smärtfritt och bra. Önskar en trevlig båtsäsong utan bekymmer!
  3. Tjena! En snabb undring, håller på att serva växelhuset, yamaha F50 (utombordare) Har plockat lös de två packboxarna på propelleraxeln och har en fundering. Ska packboxarna vara vända åt samma håll eller åt varsitt håll? http://www.boats.net/…/LOWER%20CASING%20DRIVE%20…/parts.html Nr. 50 på sprängskissen De som satt på min motor satt bägge åt samma håll. Har kikat på ett par videos på tuben och där säger en att de ska vara reverserade och den andre knackar in dem åt samma håll. Sprängskissen har en symbol som jag tolkar som ett R...typ som att de ska vara vända. Känns mest logiskt också att en ska hindra olja att gå ut och den andra ska hindra vatten att komma in. Förslag?
  4. Här är videon, missade att klistra in länken. Du kan backa men var försiktig med gasen annars "stegrar" sig motorn om du inte har någon tilt eller den är lös. Om det bara klickar så gissar jag på motorn... http://jetskiparts.se/produkter/artikellista/wsm_out/126318__yamaha_trim_motor/ Dessa har en tendens att rosta inifrån, kan se hur fina som helst ut från utsidan men helt slut invändigt.
  5. Här är videon, missade att klistra in länken. Du kan backa men var försiktig med gasen annars "stegrar" sig motorn om du inte har någon tilt eller den är lös.
  6. Den här videon gick jag efter och det funkade bra. Det är inte samma motor men tilten är i stort sett identisk som den som sitter på den motor jag har, en Yamaha 50hk 4-takt. -97
  7. Hejsan, jag använder en Yamaha F50 -97 där tilten börjat läcka olja vid packboxen/kolven. Yamahacenter ville ha (för 2 år sedan) över 20000:- för material och arbete... Efter lite letande precis som du Pepper så hittade vi en ny kolv med packboxar (ej hela huset) för om jag minns rätt 1500:- från USA. När jag bytte detta så såg jag att motorhuset till elpumpen rostat och inte gick när den skulle, hittade en sån för små pengar på outboardparts.net (finns på många andra ställen också har jag sett efteråt) Summa för detta exkl någon deciliter hydraulolja, under 2000kr. Inga svårigheter att byta eller lufta systemet heller. Det finns en luftningsskruv på "kolvhuset", finns en bra video på youtube...bara å söka på engelska. Kortfattat så skruvade jag lös tilten nertill och körde den några ggr upp och ner fortf fäst på motorn...klart.. Har nu gått klockrent i 2 somrar...minst 75h per sommar.
  8. Vad pratar vi för pengar då? En ny styrväxel kostar 500:-
  9. Båten är från 1997 och jag har kört den ca 70h per år sedan 2002 och troligen är det inte bytt styväxel på den. Vajer har vi bytt ett par ggr. Nåja, blir att inhandla ny styväxel så blir hela "kitet" nytt. Sedan är det bara vänta på att isen ska gå i hamnen så det går att sjösätta.
  10. Hej Har glapp i styrningen, gäller en Buster L med originalstyrpulpet. Funderar på vilken del som är problemet. Glappet är ungefär 1/6 varv vid ratten, i alla lägen. Glappet sitter i styrväxeln gissar jag på eftersom jag kan röra ratten inom glappet utan att det syns något vid motorn eller hörs något kring vajern. Jag bytte till en ny vajer 2013 och redan innan dess var det glapp. Känner inte att kuggarna på rattstången eller de kugg som går mot dessa är dåliga. Däremot som syns på bilden där vajern ligger runt tycker jag ser slitet ut. Men jag blir lite osäker, någon som kan göra mig mindre osäker? Kan detta lilla slitage ge ett så stort utslag i ratten? Det är ju iofs ungefär 4ggr utväxling.
×
×
  • Skapa nytt...