Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
andrewlindqvist

köpa Nidelv 24? års 79

Rekommendera Poster

Hej,

Går i tankarna att köpa en Nidelv 24 från 79. Båten har löpande genomgått renoveringar, vilket gör att båten känns fräsch. Då jag själv alltid haft motorbåtar innan med utombordmotorer blir jag lite orolig när jag ev ska ta steget och bli "gubbe" i 26års ålder =)

 

Det sitter en VolvoPenta md3 i. Är det en bra motor? Något man bör tänka på att kolla upp innan ev affär? Är det lätt att få tag i reservdelar?

 

Då det bara finns en på blocket tillsalu nu vet jag inte riktigt vad priserna ligger på, beror väl mkt på skick. Men den jag ska köpa upplevs väldigt fin och allting fungerar. Han ska ha 100.000:- / Låter det vettigt?

 

Vore tacksam för svar!

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en så gammal motor är det alltid en chansning har själv haft en Marex 24 (Väldigt lik Nidelv 24) och såg några sådana med betydligt nyare motorer på Blocket och inte så mycket dyrare heller jag skulle titta lite närmare på dessa som ett alternativ till en båt med en så gammal motor

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en Penta MD-3 är färskvattenkyld och har fått service i form av oljebyten och dylikt, så är dom nästan outslitliga. Frågan är bara hur man kollar det?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal maskin, Kan gå länge till, eller stanna i morron, man tar bra betalt för reservdelar, även begagnade.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Angående motordelar till md3 md17 så är reservdelshållnigen noll. å andra sidan är grundmotorerna som Volvo målat gröna, väldigt robusta.

 

ett motorbyte från volvolackad 35 hk kostar ca 120K

 

det finns lite motsvarande alternativ som byggts i stora serier, där man kan få lika bra byggfinish och bättre planlösning, med bytta motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Edit: 100K är inte uppåt väggarna, förutsatt att skicket är fint.

En sån båt är billig att äga och avstressande att färdas i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för era åsikter å tankar. Ägaren till båten är mekaniskt lagd vilket ändå känns bra. Men visst, allt kan hända, men i grunden är det en bra motor om jag förstår er rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nidelv 24 är en i mitt tycke allmänt trevlig snipa. 100 k låter som ett ok pris för en uppdaterad båt men... Exemplar fr.o.m. -78 brukar värderas något högre än årsmodeller äldre äldre än -78, p.g.a uppdaterad inredning med t.ex. u -soffa i aktern istället för rak aktersoffa och i övrigt piffad finish på teakinredning. Pentas trecylindriga maskin hette MD3 fram till ca -76. Därefter fick den heta MD17. Om det sitter en MD3 i bör båten vara äldre än -79. Oavsett sjunger en så pass gammal maskin på sista versen. Under april/maj bör det dyka upp ett antal Nidelv 24:or på blocket.

Ett alternativ är att avvakta en med motorn bytt.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten lägger motorn av byt ut den, är båten i fint skick underhållen fin inredning bra skick på skrovet, ja byt motor och du har en pärla. Motorn är inte hela båtens skick det är då min tanke, lycka till.

 

// Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla! 

OM det blir affär och motorn skulle behövas bytas ut inom några år.Vad skulle en ny motor (Förstår att det finns massor med alternativ på motorer) kosta, finns det beg att få tag i? Har letat på blocket men inte lyclats hitta några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

byta till en Vetus 4.17 kostar ca 120-130 tusen om du lägger ut jobbet.

men motoon har en annan gångkultur, mjukt tyst och trevligt. Men mycket pengar blir det.

beggat är nog svårt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha. Inser att det inte blir en bra affär även fast båten är fin. Vill helst slippa motorbyte framöver! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en Penta MD-3 är färskvattenkyld och har fått service i form av oljebyten och dylikt, så är dom nästan outslitliga. Frågan är bara hur man kollar det?

/Claes

Enligt ägaren är den sötvattenkyld, positivt enligt honom. Är det sant tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...