Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Summer_Wind

Vart man monterar Defroster/gångvärmaren? Sundancer 270 1998

Rekommendera Poster

Hej

Jag har konverterat min nyinköpta Sundancer 270 7,4MPI 1998 till sötvattenkylning och nästa steg är att montera in gångvärme/defroster.

Är det någon som har något bra tips vart jag kan montera "fläktenheten" lämpligast?

Det är en med fyra utblås så jag planerar att värmeslangar ska in i ruffen samt en på vindrutan framför ratten och en vid durknivå ute under kapellet...

Jag har redan insett att jag nog behöver ha en luftning på vattenflödet ifrån motorn då jag ej hittar en lämpligplats under nivån på värmeväxlaren på motorn.

Steg 2 i värme blir att montera en Westabo dieselvärmare och försöka föra samman de båda systemen på värmeluftslangarna... men en sak i taget :)

Gångvärmaren har jag redan köpt å är på 10kw. enl spec å 3 fläktlägen.

Så vart ska den hamna under förarstolen eller i "sidan" under skarndäck?? Hjälp



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis installerat en sån i min båt.

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Återstår ventilerna på luftsidan.

Jag skall sätta två inblås för defroster på ruta framför inre styrplatsen, ett inblås en bit ner under ratten och ett utblås till förpiken.

Har ju ett expationskärl på högsta tänkbara punkten (se blogginlägg)

När jag fylle på glycolblandat vatten rann det ner väldigt dåligt. Lossade slangen, dels vid pumpen och dels under värmarpaketet. Då fick jag fram vatten i de punkterna. Fick dock inte fram nån värme. Misstänkte att det stod luft mellan värmarpaketet och cirkulationspumpen.

Har montert ett avluftningsrör för slang 22mm  http://www.hjertmans.se/article/avluftningsror-for-slang-22mm strax under  värmarpaketet på den sidan där inte expanrionskärlet är annslutet.

Tappade av glykolvattnet genom att öppna slangen vid den extra värmeväxlaren och samla upp det i en plastburk.

När jag monterat avluftningsröret och slog tillbaka glyckolvattnet rann det ner fint och kom luft i skruven tills systemet blev fullt. 

Har inte provkört då jag håller på att göra om elcentralen. Det var en salig röra när jag skulle ansluta värmepaketet och cirkulationspimpen. http://thallatha.blogspot.se/2014/02/jag-skall-bara.html

Nu har jag kommit igång igen efter Stockholmsbesök med bl.a. båtmässa. Idag på förmidagen har jag sanerat en hel del bland gamla ledningar. Fick avbryta pga brist på skarvrör, blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en bild på avluftningsnippeln där den sitter i underkant på värmarpaketet. Dessvärre hängde det en sladd som dolde själva luftningsskruven. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar å bilder.. Men liksom i vilket utrymme monterade du själva gångvärmarenheten.??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi ju inte alls samma typ av båt.

Jag har en motorseglare på 28 fot. En Fjord 28CS.

Båten har däckssalong och längst fram i däckssalongen på SB sida finns den inre styrplatsen. Framför skottet finns en garderob, och det är där jag placerat värmeaggregatet, som jag beskrev i mitt blogginlägg. 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Rör/slangdragingen har jag gjort med 22 mm slang avsedd för värme, inköpta från BILTEMA

Övrig utrustning som värmeaggregat, expantionskärl, crikulationspump och en extra värmeväxlare har jah kpt hos Hjertmans.

Att jag satt en extra värmeväxlare efter motorns sötvattenkylning, beror på att jag vill skillja på motorns kylsystem och båtens värmesystem. Expanstionskärlet sitter ju dessutom ca 2 meter ver motorns expanstionskärl,

Funderar på att kompletera båtens värmesystem med en liten reflexkamin och några element för vattenburen värme runt om i båten. 

Har sen tidigare en Webasto luftvärmare som för utom några utblås runt om i båten även har utblås för defroster. 

Det nu installerade värmarpaketet är i frsta hand avsedd för defroster på rutan framför den inre styrplatsen. Har båten i sjön hela året och speciellt på vinterhlvåret blir det mycket motorgång,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till något helt annat som kanske nämnts tidigare?

Har du spolat rent motorn/haft ur frostpluggarna för att få bort all rost och gegga i motorn?

Inte helt ovanligt att äldre motorer värmenyper när man eftermonterar sötvattenskylning :(

Rost och gegga lägger sig i nederkant på motorns kylkanaler längs blocket och "fyller upp" med tiden. Effekten blir minskad kylning till cylindrarna och det nyper

Om det är en sötvattenskörd motor så är det inga problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din omtanke Captain. Motor är nyrenoverad och borrad till första överdimension samt har har jag bytt knän och limpor till fräscha. Så jag hoppas det inte blir några problem.

Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...