Gå till innehåll
tisdag 24 februari 2026
klas-b

värt att plasta om?

Rekommendera Poster

jag har en båt som är 4,5-5 meter tror jag haft en 3,5 och en 5 hästare på innan. alltid varit lite fart kåt så tanken på större motor har länge funnits. och nu när 5 hästarens växelhur sprack tror jag det blir att köpa ny motor ska inte ha en racer båt allt vill inte ha styrpulpet bara köra i lite sköar och lite i havet (gick ganska bra med 5hästarn) har sett sådanna som har likadan båt med en 20-25 hästare på men jag vill ha mellan 15 och 20 häst då jag flyttar båten mellan sköar och havet lägger ibland i på stranden och vill inte ha för klumpig/ömtålig båt

lång text detta blev laugh  tänkte kolla hur riggen eller vad det heter (bak på båten) blush va och det sitter en träskiva i mitten som är mörken dock inte mjuk. har pratat med min käre morfar som haft många båtar och han sa att det antagligen skulle räcka att sätts vattenfast plywod på utsidan och annan skiva på insiden sen bulta ihop det rejälp vad tror ni? hur fort tror ni båten kommer gå med 15 hästars? eller måste man byta ut trä skivan och plasta om hela skiten?

ska jag ha lång eller kort rigg? då jag lägger i vid stränder hade det varit bra men värkar som dom kort riggade är dyrare indecision tack på förhand för trevliga och givande kommentarer (istortsätt ny inom båt livet trots jag haft denna båt själv sen jag var 6 typlaugh)

100-1111.JPG

100-1109.JPG

100-1112.JPG

100-1090.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så mycket jobb att plasta som man tror, det jobbigaste är väl att skaffa materialet i fall man inte redan har det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dock har jag inget garage med värme (knappt väggar) som båten knapt kommer in i så det hade varit skönt att slippa för man måste väll ha värme när man plastar? tänker om man köper vattenfast plyfa och sätter på in och utsida sen bultar ihop hårt bårtde inte det stabilt? har eventuellt hittat en 15 hk motor som jag nog köper om morfar tycker den värkar bra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...