Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

vindkänsligt kök

Rekommendera Poster

Gäst

Hej.

Jag undrar vad det finns för erfarenheter ang. sprit eller gasol.

Har motorbåt med köket i sittbrunnen, nu har jag ett äldre primus gasolkök.

Är trött på att det tar lång tid att laga mat, om det blåser lite blir det aldrig varmt.

Vilket kök är mest effektivt i den miljön???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolkök har högre effekt än spritkök. Sprit har ett i sammanhanget lågt energivärde. När det gäller vind brukar dess avkylning av kokkärlen vara den största boven, och en långt större effektsänkare än att lågan fladdrar lite. Kan du skärma av på något enkelt sätt? Är det ett propankök du har eller är det avsett för engångstuber?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång ett gammalt fotogenkök. Till det hörde en kastrull med ett speciellt vindskydd. Vindskyddet såg ut som en något större kastrull men som inte hade någon botten. När man först satte den på köket och sedan den vanliga kastrullen så blev det väldigt effektivt när det blåste. I stället för att värmen blåste bort så leddes den upp längs kastrullens utsida. Man kanske kan slakta en kastrull och göra ett vinskydd av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Først så har jag ett Norskt tangentbord.  Det ær ett Primus med 2kg flaska.  Man kan ju bygga ett eget vindskydd, men jag tænkte att detta forum har sækert bættre idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en reduceringsventil kopplad till systemet? Kolla så köket är byggt för ett arbetstryck på 30 mbar. Det kan hända att köket inte skall ha någon reducering. Men som sagt, KOLLA NOGA så det inte händer en olycka. Prova ute på parkeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...