EndZone 4 Postad 28 Januari , 2014 Nu när man funderar på att börja lära sig pilla med sin utombordare, inser jag att det nog vore bra med en verkstadshandbok för motorn ifråga. Hur får man tag i en sådan till en Yamaha 60 Hk 2008? Kan man köpa sådana någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 28 Januari , 2014 Har sett att det finns servicemanualer på tradera, vet ej om det finns till just din motor. Mvh// Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Januari , 2014 De bästa och säkraste manualerna är orginalmanualerna. En nackel med dessa är att de förusätter att den som läser dom har väldigt goda förkunskaper om motorer. De är så att säga skrivna av proffs för proffs. Kan köpas av din handlare men bered dej på en prischock. Sen finns det piratmanualer som är betydligt mer utbildande och mer i detalj beskriver olika system och moment. De har oxå ofta avsnitt som beskriver generellt hur man skruvar. Nackdelen är att de täcker många olika modeller och årsmodeller vilket gör dom ganska röriga. Tyvärr innehåller de ibland oxå direkta felaktigheter. Skulle nog ändå rekommendera en sån till att börja med med tanke på din förra tråd om hur man drar runt en motor.. http://www.adlibris.com/se/bok/yamaha-4-stroke-engines-2005-10-repair-manual-25---350-hp-1-4-cylinder-v6-v8-models-9780893300807 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EndZone 4 Postad 29 Januari , 2014 Tack, du förstår mig precis. Jag är inte ute efter mekarnas superhandbok utan mer en detaljerad handbok med sprängskisser etc. Jag är ingen motorkille direkt, men ändå inte helt tekniskt obegåvad Jag vill dock ogärna prova saker utan att först veta att det är rätt. Trial and error är inte riktigt min grej. Det får bli en form av piratmanual. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Januari , 2014 Samma sprängsskisser som återfinns i orginalmaualerna används av de flesta stora online-återförsäljarna av reservdelar. Mej veterligen finns bara Amerikanska sådana och i USA används ett annat system för att modellbeteckna motorerna. Dock är en Yamaha F60TLR med produktionsstart 0407 i allt väsentligt identisk med en Europeisk dito. Din serienummerskylt ska alltså ange en produktionsmånad nånstans mellan 0407 och 0308 om det stämmer att den är av 2008 års modell.. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006%20and%20Later%204-stroke/F60TLR/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser