Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

EndZone

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    84
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om EndZone

  • Placering
    Kapten
  1. Motorn genomgången (ja inte i smådelar förstås) och testad och man kan inte hitta något fel på den. Det är som man sa på verkstan, att det går inte att hitta något fel och det är nog bara att köra på igen till våren. Börjar det strula mer tydligt får vi ta en ny koll. Det är ju trots allt sju års garanti på motorn. Tack för alla svar!
  2. Hej och stort tack för utförligt svar! Motorn har suttit på akterspegeln ända sedan den köptes. Den har alltså bara tiltats upp-/ned vid trailning. Därmed bör ingen olja läckt eftersom jag hållit mig inom "rätt lutningsvinklar" så att säga. Nu i skrivande stund är motorn på service. Uppdaterar så snart jag vet mer!
  3. Fast ändå en liten fundering. Var ute vid 11-tiden imorse och nu är klockan snart 17. Inte ett spår av olja från avgasröret. Vad tusan kan det vara tro? Svårt att lämna in på service när man har ett fel som kommer och går liksom. Vore nästan bättre om läckaget var mer tydligt (om det alls är något) och att oljenivån sjönk eller så. Nu ser allt normalt ut....
  4. Nej jag ska verkligen inte greja själv Blir ett samtal till verkstan imorgon.
  5. Okej, då kommer en liten uppdatering här. Oljan fanns runt det övre avgasröret, det är klarlagt i alla fall. Körde ner båten till sjön imorse och lade i den, startade upp den och körde den på tomgång i tio minuter. Det var hela tiden en tydlig grå oljefilm runt motorn. Kan inte minnas att jag sett det tidigare. Jag förmodar att det är olja och inte bensin. Tyckte mig se att det liksom spottade ut en vätska då och då från avgasröret, varpå oljefläckar bildades i vattnet. Vad tusan kan det bero på tro? Har i övrigt inte läckt något alls på 24 timmar i garaget, men vi får väl se vad det blir nu när den varit igång igen.
  6. Jag ska ta mig en extra titt lite senare ikväll. Plockade av kåpan tidigare idag och kunde inte direkt se något. Det har inte kommit någon ny droppe på de senaste fyra timmarna. Vore det ett läckage borde det väl rinna ganska konstant kan man tycka. Men om det nu spillts olja vid service, borde den då inte droppat ur tidigare? Det är en månad sedan jag senast använde båten. Å andra sidan funderade jag på om uppvärmningen av garaget kan ha något med det att göra, att oljan blir lite mer lättflytande i rumstemp än vid +10? (Greppar efter halmstrån nu kanske)
  7. Jag köpte i maj en Suzuki 15hk. Helt ny motor således. Denna har använts omkring 20 timmar sedan dess och servades i september. Därefter har båten körts två gånger, den senaste gången var den 7:e oktober. Sedan dess har båten stått i ett garage. Kallgarage fram tills för två veckor sedan då jag sedan dess har garaget uppvärmt. Nämner detta bara för information utifall att. Idag gick jag ut i garaget och såg en droppe olja på golvet. Tittade närmare på motorn och såg en ytterligare oljedroppe hänga ut från skvallerhålet på motorn. Det ser ut att vara ren fin olja. Dessa droppar fanns inte där för en vecka sedan, det är jag helt säker på. Vad kan detta bero på tro? Jag ska förstås kontakta verkstad till veckan, men är ändå nyfiken på om någon kan ha en idé om orsak. Motorn har ju inte använts alls sedan början av oktober och plötsligt börjar den droppa olja? Inte mycket som det verkar, men ändå. Tacksam för tips om vad det här kan bero på, så slipper jag sitta och fundera i min ensamhet hela helgen
  8. Det är sötvatten som tur är, så jag förmodar att faran då är lika med noll.
  9. Stort tack till er båda! Nu känner jag mig lite lugnare
  10. Ja som rubriken antyder gjorde jag igår en idiotisk grej med min Suzuki 15 hk 4-takt. Jag hamnade i ganska hård sjö för min lilla båt och fick minst sagt bråttom att ta mig iväg. Lättade ankar och skulle starta motorn. Kände ett rejält motstånd, men drog ändå till för kung och fosterland i startrepet ett flertal gånger. Ett skarpt rasslande hemskt ljud hördes och jag tänkte att nu har något gått sönder i motorn. I ren panik öppnade jag kåpan för att se efter, varpå jag givetvis fick in lite vatten den vägen också. Problemet? Jag försökte starta med växeln i. Dumstruten på.... Väl i neutralläge startade motorn fint och visade inga tecken på fel. Ändå kan jag inte låta bli att fundera på om jag kan ha skadat något genom mitt våldsamma ryckande i repet? Jag förstår att någon form av stopp sätts in mot ett kugghjul för att förhindra att man kan starta med växeln i, men det lät ju rätt illa när jag ryckte till. 3-4 ggr dessutom... Och så andra frågan. Om vatten kommer in i motorrummet när kåpan är av, vart tar det vägen? Borde jag kolla något? Tack på förhand från en komplett idiot...!
  11. Stort tack för alla svar! Jag köper nog den där 4-hästarn och som ni säger, den lär bli såld om jag byter upp mig till en starkare motor på sikt.
  12. Jag eftersträvar väl egentligen en fart runt 6-7 knop helst, så att det i alla fall händer något om man gasar på. Jag ska inte ut på jättestora vatten, men vill ändå känna att jag tar mig framåt, hemåt om exempelvis åska rullar in över sjön. Med elmotorn tar det en evighet Eftersom båten är planande är det förstås bäst att ha en starkare motor, men det är inte just bara farten jag är ute efter. Och så är man ju en smula prismedveten också....
  13. Ja den här typen av frågor finns lite överallt, men har inte hittat något som passar in på de dimensioner jag funderar över. Så ursäkta om det känns tjatigt med ännu en prestandafråga. Jag har en HR 430S, dvs en roddbåt/plasteka på 4,30 meter. Max motorstyrka är 15 hk och man kan enligt uppgift få den att plana redan vid 10 hk. Det vore ju förstås trevligt, men nu hittar jag inga motorer i min närhet som antingen ligger i rätt pris eller med rätt storlek. Jag kan nu få tag i en 4 Hk till ett riktigt bra pris. Tänker mig eventuellt att den kan fungera under sommaren och att jag i lugn och ro till hösten får se mig om efter större. Det är inte så att jag prompt måste få båten att plana, jag ska bara ut på små fisketurer, men min elmotor på 45 lbs får båten att puttra i kanske 3 knop på maxfart. Frågan är vad en 4 Hk bensinmotor skulle kunna göra? Vad kan man förvänta sig för fart tro? Jag behöver inte åka tokfort men det vore ju trevligt om den gick klart snabbare än elmotorn...
  14. Tack för svar! Kan man inte måla med ett tunt lager gelcoat tro? Det finns ju i vitt och borde funka på min vita båt tänker jag. Det är ju dessutom kölen det handlar om. Eller är det dumt? Handlade epoxispacklet på Biltema och de har ju även gelcoat: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoat-2000017193/ Kanske bara är onödigt krångligt med härdare och allt. Eller lite gelcoatspackel ytterst som slipas och poleras till...?
  15. Tar upp den här tråden med en följdfråga. Nu har jag lagat skadan med epoxispackel. Väntar på att det ska härda innan jag kommer att slipa till ytan. Borde jag sedan försegla den här ytan på något vis? Eller räcker det med epoxispacklet och sedan hiva båten i vattnet igen? Tycker mig läst något om försegling av epoxispackel, men är osäker. Tips?
×
×
  • Skapa nytt...