Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Retorikjocke

Vatten i cylinder? Svårstartad? Evinrude 25hk 2cyl 1976

Rekommendera Poster

God kväll!  Behöver verkligen hjälp med denna motorn innan den blir skänkt till bättre ändamål.... 

 

Motor: 

Evinrude 25HK 2cyl årsmodell. 1976.

 

Historia. 

Köpte båten i våras och den har mer eller mindre bråkat med mig sen dess.. Började med att det hade suttit långa stift i när det skall vara korta=bytte stift gick som en klocka, dock mycket mer svårstartad än innan.

 Allt ifrån att den inte varvat ur eller varit extremt svårstartad när den varit kall/ på land (sommartid på kärra). Senaste tiden har jag testat höja motorn för att få ut mer knop men nu precis innan vintern kom upptäckte jag att den inte varvade ur och då jag fann droppar på undre tändstiftet så antar jag att det är vatten... 

 

Problem: 

Är det vatten i undre cylinder när det är en vit smegma på stiftet blandat med väldigt blanka droppar ? Hur löser jag detta vart börjar jag leta efter inläckage?  Vid byte av tändstift går motorn som den skall en uppgasning alltså toppfart och ner sen är stiftet stendött... BARA undre cylindern. 

 

Vad har jag gjort med motorn? 

Bytt stift

Rengjort förgasarn cirka 6 ggr

Bytt bränsleslangar 

Installerat bränslefilter

Kört med Briggs & strattorn fuel fit 

Kört med exakt 2% oljeblandad bensin alltid! 

 

Är detta röda reed ventilen man ser? Skall den se ut så? Fotot är tagit rakt ifrån förgasaren och in.

http://sv.tinypic.com/r/abmah5/5

 

Har nu börjat plocka ner motorn för att byta topplockspackning MEN stötte på detta och har aldrig sett detta innan ---- >   http://fuskbugg.se/dl/scnMoB/IMG_4990.JPG               vad är det, ser jävligt shaskigt ut? 

 

 

 

Summerat, vart börjar jag felsöka / reparera? OBS har 2 års erfarenhet av mindre luftkylda motorer men detta med vattenkylning förbryllar mig... 

 

 

Tacksam för alla svar mvh Victor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej andra bilden är termostathuset o de ska se så ut.Ta ner toppen o kolla packningen förmodligen e den kass mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du har vatten i vatten i cylindrarna, så skulle jag börja med att kolla avgasplåten. Sitter under ett lock på sidan med ett gäng med skruvar. troligen sönderbränd om motorn är från -76.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...