Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
kulans

Varmgång KAD 42

Rekommendera Poster

Hej. Jag har problem med att min ena KAD 42 går varm. Detta visar sig endast när jag varvar över 3000. Jag är lite rädd att det kan vara toppen. Någon som varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara fel på toppen? Kravet på kylning ökar med effekten mao kolla filtret inkommande vatten, bort  med impellern o kolla så den inte har några knäckta blad, lossa värmeväxlaren och öppna bakre gaveln kolla med en grov ståltråd att inga rör i panntuben är igensatta, skölj med mycket vatten samtidigt som du kör med ståltråden brukar komma mycket skit vid denna behandling, själv fick jag borra med en grov rostfri svetspinne för att komma igenom ett antal igensatta tuber! Byt offeranoden i värmeväxlarn samtidigt. Och kolla dina temostater att de öppnar fullt som de ska vid rätt temperatur, gradtalet för öppning står på termostaterna, normalt ca 75-80gr för sötvattenkylda motorer (koka dom på spisen med en termometer i vattnet). Har du gjort allt detta vore det väl själva fn om den inte höll tempen! Har själv gjort denna procedur i förebyggande syfte för att slippa strul i sommar!

Lycka till

Watermill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bra tips ovan! Att kolla kylflödet m.m. verkar klart rimligt.

Ett skott i mörkret bara, men kanske bör du börja med att kolla kylvattnets insug med avseende på täthet så det inte suger luft i vissa lägen? I DENNA tråd beskrivs hur lösningen (inlägg #10) på ett snarlikt problem blev att helt sonika ersätta drevinsug med direkt skrovgenomföring. (Inlägg #6 har f.ö. bilder på nån flexibel drev-insugsslang vars skador inte syns utan demontage, kanske är det så enkelt?) Många om&men som sagt, tråden gäller AD41 och duoprop men försöka duger? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är också lite fundersam ang. temp på min kad42b

vid 7 knop och 1500rpm så ligger den på 80 grader

17 knop och 3600 varv så ser den ut att ligga över 95 på temperaturmätaren

drar jag ner till 3400rpm så sjunker den till 90 grader

larmet utlöser inte (testknappen för larmet fungerar).

 

Det känns väldigt högt, men sen läste jag detta nedan på http://www.marinfakta.se/index.php?sida=kad42ab

 

90-95 grader känns ju väldigt högt som arbetstemp?

Hur kan jag vara säker på att larmet verkligen fungerar även om testknapp och lampor fungerar.

Kan jag vara säker på att temperaturmätaren visar rätt?

 

"Färskvattenkylsystemet för 42-serien rymmer 19 L. För att säkerställa att motorn arbetar under riktiga temperaturförhållanden är den utrustad med två termostater. De öppnar vid 79-83°. De är fullt öppna vid 92-96°C. Syftet med att ha två termostater är att utjämna temperaturen i motorn, och normal arbetstemperatur under drift blir då 90-95 grader vilket är bra med tanke på motorns livslängd."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i manualen att man med jämna mellanrum ska köra rent kylsystemet. Har själv en TAMD31 som stig upp till 95 grader. Efter att kört Biltemas kylarrens genom den så sjunk tempen ca 5 grader. Vattnet var allt annat än rent som kom ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

halloj,

 

ok så min KAD42B ska absolut aldrig ligga på 90-95 grader i arbetstemp? :P

 

trots att det står

 

"Färskvattenkylsystemet för 42-serien rymmer 19 L. För att säkerställa att motorn arbetar under riktiga temperaturförhållanden är den utrustad med två termostater. De öppnar vid 79-83°. De är fullt öppna vid 92-96°C. Syftet med att ha två termostater är att utjämna temperaturen i motorn, och normal arbetstemperatur under drift blir då 90-95 grader vilket är bra med tanke på motorns livslängd."

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...