Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bitte

båtvärmare

Rekommendera Poster

Funderar på att byta värmare (har en gammal Volvo Flygmotor) och funderar starkt på att

installera Wallas 22DT dieselvärmare. Har någon referenser och erfarenhet av denna och

kan göra ett uttalande om funktionsduglighet etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skall inte raljera men inte har du väl en flygmotor =jetmotor som värmare i båten?

Skämt åsido.

Wallas 22DT är en utmärkt ersättare till befintligt aggregat, prisvärd, lätt att sköta. Köp!!

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Den hette tidigare Volvo Flygmotor och uppför sig som du påpåpekade som

en jetmotor dvs låter som ett startande reaplan, men ger väldigt bra värme och bör nog ljud-

isoleras mer än jag gjort.  Har du lång erfarenhet av Wallas 22 DT?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade tidigare en liknande värmare som du (Ardic). Men tröttnade på ljudet och den höga strömförbrukningen. Monterade en Wallas 22DT för ett par år sedan och är än så länge nöjd med den. Fördelar är lågt ljud och låg strömförbrukning, en nackdel tycker jag är att bränslepumpen inte orkar suga genom motorns förfilter. Så har jag haft det på flera båtar. Nu har värmaren fått en egen tank och den räcker länge.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag vara dig, skulle jag satsa på en Eber eller Webasto istället. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har ett par års erfarenhet. Jag har inte behövt meka med den (min kompis bekymmer, hans båt) så någon teknisk beskrivning kan jag inte lämna.

För närvarande, i befintlig båt, har vi inget värmesystem eftersom det sällan blir mer än en övernattning per säsong med tre växande barn. Slängde ut aggregatet 2012.

Det var en Flygmotor ;) Vid det enda tillfället den behövdes tog det tio minuter innan den startade. Sedan läckte det från koppen ner på durken så jag fick nödstoppa aggregatet. Inte bra med droppande fotogen vid en öppen låga...

När det blir aktuellt med stillaliggande och övernattning ligger vi mest på landström och då håller vi värmen med en kupéfläkt. Funkar mycket bra!

Om jag vore du skulle jag se över behovet och fundera på om investeringskostnaden matchar antalet övernattningar utan landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...