Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Gäst huhu

nåtmassa, silikon?

Rekommendera Poster

Gäst huhu

Hej Har köpt teakimitation i plast och tänkte höra vad som är billigast att nåta med. Finns det någon silikon som man kan använda? Den behöver juh inte vara gjord för rörelse med tanke på att teaken är av plast! Hoppas någon kan hjälpa mig. Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon håller inte, den tål inte UV-ljuset. Köp riktig nåtmassa, förmodligen rekommenderar tillverkaren någon. Kolla i instruktionerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag nåtade min teakdurk med silicon, det höll ialfall i 5 år. jag solde båten så jag vet inte hur många år till det funkade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd Sikaflex, nåtmassa, det är det enda som håller både mot UV och saltvatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst huhu

Vad hade du för silikpn då? Ja menar, den utvecklingen går juh framåt också med silikon som täl UV-ljus! Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde funka med silikon tycker jag. Det enda skulle kanske vara att det bleknar med tiden men fördelen med silikon blir ju också att det är lättare att byta än nåtning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst huhu

Hej! Jag funderade på om silikon kanske gör så att smuts sätter sig lättare, ja menar det är juh mjukt! erfarenheter? tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du ska satsa på sikaflex, det lilla jag har använt det så har det fungerat riktigt bra. Lycka till //Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Om du skall ha det mellan ribborna så använd Sikaflex 290. Skall du limma skivor så använd Sikaflex 291. Dock: Sikaflex är bland det kletigaste man kan jobba med... så ha sämsta käderna och polyuretanbaserad thinner och mycket papper redo... Jag limma fast mina teakskivor i båten förra året med Sikaflex 291 (och den starkare 292 i kanterna). Ett dj..a kletjobb men det blev bra till slut. Jag hade undrat varför det är så dyrt med att låta lägga teakdäck - nu vet jag vilket jobb det är och jag hade ändå färdiga skivor att bara limma dit. Var en hel del förarbete och så borra för teakpluggen som jag limma ovanpå skruven (specialskruv med platt skalle). Slipning och dona samt sist olja jag in med Sika teakolja. Men jag gör inte om detta - jag höll på i 4 eller om det var 5 dar. Resultatet - se bild till höger. Lycka till.

post-1495-1394234352,3781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan lösa Sikan med fotogen eller lacknafta också (samma sak...) om du får kladd på händer och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Frölunda

Hej Det finns fyra material som kan användas vid nåtning av båtar, silicon, polysulphid, polyurethan och MS-polymerer polysulphid användes mycket förr men har nackdel med lång härdtid, fördelen är kemikaliebeständigheten. Silicon har nackdelar med övermålningsbarheten. det går ej att lacka eller måla över silicon. Fördel är UV-beständigheten (det mest UV- beständiga materialet) Polyurethan har nackdel med Isocyanater(kan framkalla allergier) samt att det är väldigt viktigt med rätt förbehandling. Men gör man det riktigt blir det bra resultat. Fördelar är styrka och flexibilitet. MS-polymerer har nackdelar med kemikalie beständigheten(var noga med vad du behandlar däcket med efteråt. Fördelar är bra UV-beständighet samt vidhäftning, även styrka och flexibilitet. De vanligaste fabrikaten idag på båtvarven är Sika(sikaflex) som är poluerethan baserat samt Bostik(Simson) som är MS-polymer baserat. båda ger bra resultat om du följer anvisningarna Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst huhu

Okej! Tack för alla hjälpsamma tips. Jag tror att jag ändå kör på silikon som är svart. Teaken är juh ändå i plast så måla över någon gång blir det juh inte tal om ändå. Tror att det blir billigast med silikon. Tack...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

använd sikaflex och gör ren med axeton.sikaflex är det bästa fäst massan axeton torkar du lätt bort överflöd med en som använt mycket sikaflex :roll: :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...