Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
kultis

Mercury 80 startproblem och värmelarm

Rekommendera Poster

Hej alla. Jag har verkligen försökt söka innan jag till slut valde att skriva en ny tråd. Men jag kunde verkligen inte hitta någon sommar samma problem.

Jag har en mercury 80hk från 89. Köptes i början av sommaren och så långt var allt väl. Under sommaren blev motorn allt mer svårstartad, för att till slut vara näst intill omöjlig att få liv i. Jag har provat med olika rutiner när jag startad men, ingen choke (eller vad det nu kallas på denna motorn)' massa choke och allt där emellan, men utan framgång.

Stiften är nya, soppan är ny och kompet är bra. Om den beslutar sig för att starta går den perfekt på alla varvtal och är lättstartad efter att man spenderat nån timma på en ö.

Dessutom får jag templarm från motorn, långt ihållande piiiip, men det lustiga är att det bara händer ibland, i hastigheter precis efter att man börjar plana. Om man saktar ner tystnar larmet efter 10 SEK eller så. Vid något tillfälle blev jag så förbannad på den att jag drog järnet istället, korkat jag vet, och döm av min förvåning när den tystnade då med, kanske fick den en shock ;-)

Kanske finns det ett samband mellan felen, kanske inte.

Kan även tillägga att templarmet kommer om man kör motorn på trädgårdsslangen, efter ca 5 min eller så.

Har någon en teori? Förvisso är båten ur vattnet nu, men jag kan bara inte erkänna mig besegrad av en 2-taktare.

Tack på förhand

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funkar termostaten som den ska då? Den kanske suttit där sedan motorn var ny och är utsliten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag hade bytt impeller det första jag gjort.Och sedan gått vidare om det larmar mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Templarm och startproblemen är säkert orelaterade.

Din motor saknar egentlig choke men har istället ett primersystem för att ge mer bensin vid start.

Kolla att spänningen går fram till 26 när du aktiverar choken.

Det finns en knapp på ventilen 26 som du kan choka med manuellt.

Kolla att 26 funkar genom att kolla om det rinner bensin om du lossar den slang som för bensin till insugen. Du kan kolla manuellt och/eller elektriskt.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0019424&path=MM~~C0019424&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=365&docName=MERCURY%20|%201989%20|%2080%20|%2070/75/80/90%20HP%20(3%20CYLINDER)%20-%201080412GD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar, impellern var ny inför säsongen och även oljan i växelhuset. Jag har letat mig halvt fördärvad efter en termostat, låter ju rimligt att den inte skulle öppna ordentligt. Är du hundra på att det sitter en termostat, och i så fall var?

Ska ta och mäta spänningen som du tipsade om, känns dock som den får soppa då stiften är blöta när jag tagit ut dom, men jag kollar.

Och Sims argt tack för snabba svar

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror termostaten sitter vid övre tändstiftet bb sida med 4 bult mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, termostater är nu ur och det ser ut som det är läge att byta. Förvisso öppnar den, men frågan är om det är tillräckligt mycket. Men men, av ren nyfikenhet undrar jag vad den fjäderbelastade gummi-damasken, eller vad man skall kunna det vid, som sitter under termostaten, vad gör den? Och vid återmontage undrar jag om plastkrysset skall pressas in så långt det går i gummisätet inne i motorn?

Noterade även att fet finns lite ärg och beläggning inne i kylkanalerna, men jag antar att det blir då efter snart 30 år i saltvatten?

Med vänlig hälsning, Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men men, av ren nyfikenhet undrar jag vad den fjäderbelastade gummi-damasken, eller vad man skall kunna det vid, som sitter under termostaten, vad gör den?

Kolla i sprängskissen vad 26 som jag refereart till har för benämning. Skriv in det i söktext ovan och klicka sedan på sök.

Det går naturligtvis också att Googla och hitta en massa info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...