Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

kultis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om kultis

  • Placering
    Kadett
  1. Max varv är 6000, så 55-6000 låter rimligt att sträva efter
  2. Jo det har jag hört. Så alu har ju sina fördelar. Frågan örnen det är värt att ”bråka” med motorn. Samtidigt har man ju hört att om den inte kan varva ut finns risk att den går för tungt, och kan ta skada av det. Frågan är om 7-800 varv är ”för tungt” /F
  3. Hej alla har googlat men inte hittat något bra svar, så räcker ut en arm här. jag har en Bella 570 excel, med en 100hk mercury fyrtaktare, allt från 2015 båten går bra, men jag kommer aldrig över 52-5300 varv på motorn, och det är nästan ingen skillnad om det bara är jag, eller om frun och 2 barn är med. vad tror ni, är det värt att byta propp och alu eller ristfri? Den gör ca 30kn idag, vid ovan varvtal. och vad ska jag byta till om jag ska byta. idag har jag 13 1/4 16p propeller (Alu) och drevet är märkt 2.07:1 i utväxling. tack på förhand. och om jag byter, vågar någon gissa på skillnad i fart och ev soppaförbrukning, går billigt idag vid knapp 4000 varv och ca 22kn. /Fredrik
  4. Ursäkta att jag väcker liv i en gammal tråd, men ska dog-clutchen, eller snarare den "sprint"(skulle kunna vara nr 3 i bilden ovan) som ligger inuti propelleraxeln längst föröver och som ligger an växelföraren, på något sätt vara fjäderbelastad (nr 4 ser ut som en fjäder) eller på något annat sätt sträva mot sitt ena ytterläge? Undrar även om den "sprinten" skjuts in i själva dog-cluctchen för att bestämma vilket drev som ska driva propellern, eller skjuts hela dog-clutchen horisontellt längs propelleraxeln för att ändra vilket drev som är drivande? Det gäller en Yamaha 5 hk från ca 1985-89, förövrigt en fantastisk motor som efter 12 år i friggeboden startade på 4e rycket, på tolv år gammal bensin ;-) Mvh Fredrik
  5. Hej och tack för länken, ursäkta min förvirrade förklaring, det är precis som du skriver, Jag får läsa på i tråden du länkade till. Drivaxeln är inte demonterad i nuläget. Men med hjälp av bilderna så ska jag nog kunna lista ut ut något. Tack för hjälpen
  6. Hej alla Har försökt söka, så snälla skjut mig inte om denna tråd redan finns. Har en yamaha från mitten-slutet 80-tal som jag bytt packbox vid propellern på. Men nu får jag baske mig inte ihop det. Vet hur delarna ska sitta men hur jag än gör så får jag bara motorn att backa oavsett vilket lägga växelföraren är i. Som jag förstår det har växelförare 3 hack, fram, neutral och back. Dessa lägen måste flytta hela drivaxeln så att den drivs av främre eller bakre drevet i växelhuset. Hoppas jag inte är ute och cyklar nu. Men även när allt är isär får jag det inte att fungera. Axeln rör sig endast någon millimeter när man ändrar växelläge. Känns som den borde röra sig lika mycket som godset på växelföraren ändrar sig? Det sitter som en liten sprint som är inskjuten i den främre ändan av drivaxeln, men den sticker endast ut någon millimeter, känns inte som att den "når" växelföraren, ska det vara så?. Var försiktig när jag tog isär det och tror mig inte ha tappat någon del. Finns det någon här som varit ute för detta, eller har några tips. Hoppas min förklaring utan bilder räcker. Tack på förhand
  7. Ok, termostater är nu ur och det ser ut som det är läge att byta. Förvisso öppnar den, men frågan är om det är tillräckligt mycket. Men men, av ren nyfikenhet undrar jag vad den fjäderbelastade gummi-damasken, eller vad man skall kunna det vid, som sitter under termostaten, vad gör den? Och vid återmontage undrar jag om plastkrysset skall pressas in så långt det går i gummisätet inne i motorn? Noterade även att fet finns lite ärg och beläggning inne i kylkanalerna, men jag antar att det blir då efter snart 30 år i saltvatten? Med vänlig hälsning, Fredrik
  8. Tackar för snabba svar, impellern var ny inför säsongen och även oljan i växelhuset. Jag har letat mig halvt fördärvad efter en termostat, låter ju rimligt att den inte skulle öppna ordentligt. Är du hundra på att det sitter en termostat, och i så fall var? Ska ta och mäta spänningen som du tipsade om, känns dock som den får soppa då stiften är blöta när jag tagit ut dom, men jag kollar. Och Sims argt tack för snabba svar /Fredrik
  9. Hej alla. Jag har verkligen försökt söka innan jag till slut valde att skriva en ny tråd. Men jag kunde verkligen inte hitta någon sommar samma problem. Jag har en mercury 80hk från 89. Köptes i början av sommaren och så långt var allt väl. Under sommaren blev motorn allt mer svårstartad, för att till slut vara näst intill omöjlig att få liv i. Jag har provat med olika rutiner när jag startad men, ingen choke (eller vad det nu kallas på denna motorn)' massa choke och allt där emellan, men utan framgång. Stiften är nya, soppan är ny och kompet är bra. Om den beslutar sig för att starta går den perfekt på alla varvtal och är lättstartad efter att man spenderat nån timma på en ö. Dessutom får jag templarm från motorn, långt ihållande piiiip, men det lustiga är att det bara händer ibland, i hastigheter precis efter att man börjar plana. Om man saktar ner tystnar larmet efter 10 SEK eller så. Vid något tillfälle blev jag så förbannad på den att jag drog järnet istället, korkat jag vet, och döm av min förvåning när den tystnade då med, kanske fick den en shock ;-) Kanske finns det ett samband mellan felen, kanske inte. Kan även tillägga att templarmet kommer om man kör motorn på trädgårdsslangen, efter ca 5 min eller så. Har någon en teori? Förvisso är båten ur vattnet nu, men jag kan bara inte erkänna mig besegrad av en 2-taktare. Tack på förhand Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...