Gå till innehåll
söndag 28 december 2025
sailor79

Dynorna på vintern

Rekommendera Poster

Du ska nog kalibrera hygrometern. Det är enkelt gjort. Lägg den i en burk eller plastpåse med en våt wettexduk och stäng till. Då ska den visa hundra procent.

Får sällan under 85 % trots avfuktare och torrisar av megaformat. Men då har jag en hygrometer som går upp till 100%.

Bor visserligen i fuktiga Göteborg men de flesta skrov ger ifrån sig fukt särskilt strax efter upptagning. Därför bra att köra avfuktare så länge det är någorlunda varmt. Avfuktare av kondensmodell (billiga sorten) funkar jättebra vid tio grader men inte alls nära noll. Sug ur skrovfukten och fortsätt med torrisar och förtejpat.

Har gott om plats hemma men orkar inte kånka hem då det ändå funkar så bra. Tio kg salt från Granngården. Köper en säck på 25 kg för ca 140 spänn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en digital, kalibrerad hygrometer. Eller ja, kalibrerad mot en annan digital hygrometer. Har du verkligen täppt igen båten ordentligt, tejpat igen alla ventiler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag sätter plastpåsar på svanhalsarna och stänger alla ventiler. Kolla din hygrometer med vattenånga med wettexduk i påse. Det funkar ypperligt. Instängd vattenyta ger 100% RF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...