Gå till innehåll
måndag 06 oktober 2025
gatenhielm

Ang fot och tum...

Rekommendera Poster

Lär er att skilja på engelska foot och svenska fot. Alla båtar räknas i engelska foot (ej feet)trots att det är pluralis. En engelsk foot = 12 inches = 30,50 cm, således. Svenska fot är kortare och delas i verktum som ej heller är det samma som engelska inches. En båt som är 30 foot skall var mätt i meter minst 9.15 m lång 31 foot =9.45m etc. Längden på en båt räknas från yttersta del från för till akter över däckslinjen, sålunda ej i vattenlinjen. Om ni har några synpunkter på detta så hör gärna av Er. Hls Gatenhielm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här väl inget problem, eller...? Jag har aldrig hört talas om nån som mäter nåt i svenska fötter längre, allra minst båtar... Verktummar är väl såna man hade mitt i handen i brädgården förr i världen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det inte så att det var bättre för...... Det är bara sämre nu..... gatenhielm (sjökapten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gatenhielm (sjökapten) :-D Nej du Gatenhielm sjökapten är du inte på långa vägar, kika till höger så ser du att en landkrabba är vad du är :x-mas: Får nog ta och bli lite mer aktiv här om du ska bli sjökapten nån gång i livet. :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, och om man skriver många intetsägande inlägg så stiger man i graderna ändå. Det är med andra ord precis som i militären...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får jag va me då! Uppkomling som man e...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla får vara med! Även de som inte kan stava eller kan skilja på höger och vänster! :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

?-) Det var värst vad det är mycket folk från försvaret med på denna sida, :roll: Men alla får ju vara med att ha sina synpunkter, vi lever ju i en skenbar demokrati :-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...