Gäst MaxSchmeling Postad 2 Oktober , 2013 Någon som har koll på var man kan köpa mahognyfanér i en slags tunn modell för att klä om ett skott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 2 Oktober , 2013 http://www.pondussnickeri.se/bat.html har både Honduras och Khaya - men det är skitsvårt att montera fanér utan tillgång till en fanérpress (och att först demontera skottet) så det blir snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 2 Oktober , 2013 http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1529 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Oktober , 2013 Skitsvårt, aj... det ville jag inte läsa! Att skruva ner skottet kan vi glömma så kvar blir då att övermanna det där med skitsvårt. Ibland kan det hjälpa att man inte har några alternativ... vilket såklart inte behöver avgöra utfallet till en positiv fördel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 2 Oktober , 2013 Risken är mycket stor att det blir buckligt och blåsor - ju tunnare fanér dess större risk. Lättast brukar det vara om du istället kan limma en 4 mm plywood över ytan, den är ju kryssfanérad och är lättare att limma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Oktober , 2013 Tack för din input, då vet jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Oktober , 2013 Skitsvårt är för lite! Det är omöjligt att fanera utan att använda något slags fanerpress. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Oktober , 2013 Omöjligt är det inte på en mindre yta, Går att kontakt eller epoxilimma. Men först måste man skära ihop faneren mm, det kräver en viss kunskap. På större ytor fanerar man en tunn plywood som sen är lite lättare att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Oktober , 2013 TS talar om att fanera om ett skott! Då tycker jag att det nästan är kriminellt att skriva att det inte är omöjligt! Glöm kontaktlim! Faneret som man köper ÄR INTE slätt utan buckligt och måste pressas slätt på en tunn limfog! Epoxy är inte det ultimata limmet till faner, då man behöver ganska hög press på faneret och riskerar att få en svulten limfog, epoxy behöver ganska tjock fog, limmfogen får inte va för tjoch då riskerar man att limmet jäser upp i fanerskarvarna och ut på framsidan med ytbehandlingsproblem. Visst kan man fanera några kvadratdecimeter med tvingar och klossar/skivor, men det är svårt att få till ett bra presstryck, dessutom ska man vara medveten om att det behövs ett spärrfaner på baksidan för att man ska få ut en bit som fortfarande är rak och slät efter limmet har härdat. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Oktober , 2013 Mindre yta och kräver viss kunskap skrev jag. Ett skott är knappast en mindre yta. Hur man hanterar den buckliga fanéren, ja det är sådant som kräver kunskap. Eller för att tala klarspråk: Kan man inte detta ska man inte ge sig på det heller. För en möbelsnickare som reparerar möbler är det ett ganska vanligt jobb att byta ut skadat fanér. Fanérar man plywood behövs sällan spärrskikt. PS Man har inga skarvar mellan fanerbitarna när man jobbar, faneren ska vara sammanfogad innan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 19 Oktober , 2013 Jag limmade 7mm mahogny plywood på gammalt original teak skott. Limmade med sika. Tunnade ut i ändarna där plast falsen var på så vis försvann den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 20 Oktober , 2013 Jag skrotade denna idé eftersom jag insåg att det trots min händighet inte skulle bli bra. Lösningen blev en annan men också den riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser