Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Smuggler-24

Vilken motor, begagnad

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kollar runt på ett par olika båter jag bestämt mig för. Det står mellan Yamarin 650 Big Catch och TG 7000.

Jag har begränsat med pengar att lägga på båt. Därför har jag tittat på de äldre av dessa typer. Dessutom vill jag ha billiga driftkostnader. Helst max 1 l/Nm vid marschfart.

Men vilken motor vågar jag satsa på.

Det finns bla. Yamarin 650 med en 150hk Yamaha Hpdi 2-takt från 2001 och en med en Honda 90hk från 1998.

Har ni sypunkter på dem så vore jag väldigt tacksam.

Eller är dem inget att satsa på. Vad vågar jag köpa?

 

Tacksam för svar,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De små HPDI-motorerna på 2,6 liter som denna 150 hästare är ansedda som ganska bra så länge man matar dom med ren o bra soppa och ser till att alla bränslefilter är fräscha. Det finns många filter i en HPDI..

De sista HPDI-motorerna fasas nu ut globalt och i Europa skedde detta redan till 2007. Det innebär bl a att andrahandsvärdet för en HPDI-båt är rätt knackigt och på sikt kan det bli lurigt att få tag i kunnigt servicefolk. Det är nog bra om du kan meka själv o lär dej motorsystemet då HPDI-motorerna mer o mer kommer bli entusiastmotorer är mina två ettöringar..

Hondorna är bra men har en historia av korrosionsproblem, 90 är rätt hårt drabbad va gäller oljetråget, dyrt o byta, kanske redan gjort..? Sen tillhör denna motor den första generationen 4-taktare och är rätt tung och trög. 90 hästar på en Yamarin 650 känns klent redan från början, just en tidig Honda 90 gör den inte rappare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för dina synpunkter.

Det känns som jag ska avvakta dessa motorer. Och försöka hitta någon lite nyare 4-taktare.

Tack,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var absolut inte meningen o avråda dej för nån av båtarna. Alla motorer har egenheter och svagheter, tydligare ju äldre de blir. Kanske var min text för negativ, vad gjorde att du känner att ingen av dom var för dej? Vill man komma billigt undan får man ju alltid räkna med  nån form av nersida..

Jag försöker vända lite på det. HPDI-båten ger dej en rapp o snål båt till ett förmodat bra pris där nersidan är komplicerad teknik och ett visst behov av o ha lite koll på läget. Hondan är trygg och enkel med nackdelen att den är lite trög men räcker det för dej är ju allt OK, även det bör bidra till ett bra pris..

Ett gott underhåll är en av de absolut viktigaste bitarna för att en motor ska åldras  med välbehag o vara driftsäker o det kommer man aldrig undan oavsett motor..

Länka gärna till de aktuella annonserna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Nejdå,Jag blev inte avrådd men lite skeptisk. Yamhan hdpi är ju ändå en 2-taktare och äldre. Hondan har jag nog tyckt varit i svagaste laget från början. Sedan när du också skriver så får jag bekrätat min tanke.

Båten med Hondan har nu försvunnit så den kan vara såld. Båten med Yamahan ska jag titta på i helgen. Det var jätte bra med det du skrev om soppan och flera filter. Ska kolla det med ägaren.

Om nu inte den är OK. Kan man titta på 4-taktare från 2000 och framåt, eller?

Hur är det med Mercury Optimax från 2000?

Gärna tips på bra motorer.

mvh,

Uffe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du kommer gilla den. Är det den på blocket..? I jämförelse med den andra 650-båten där känns ju denna betydligt mer prisvärd. Kan dock inte prisbilden, kanske går o pruta ännu mer..?

Jag är ju Yamaha-man o skulle inte tveka på en 2,6 liters HPDI men kursen ska va rätt. Skulle inte betala nåt större premium jämfört med en vanlig 2T-båt. Är du inte helt tappad bakom en vagn är det inga problem o få lite koll på en HPDI. Jag har t ex en hel del dokumentation som jag gärna delar med mej av om det skulle bli affär. I USA är motorn vanlig o på flera forum där finns genuin kunskap om HPDI-motorer o deras små egenheter..

Optimax finns ju visserligen kvar men det lär nog inte dröja länge förrän de oxå är borta. Fördelen är ju att dessa är betydligt vanligare. Men även de har komplicerad teknik o en del svagheter o egenheter..

Känner inte till nån 4T som är dålig men som sagt alla motorer har sina svagheter. Folk vill ju ha 4T och kan tänka mej att en 650 med en nyare 4T på 150 hästar har ett helt annat pris..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den på Blocket. Ska bli kul att testa den.

Jag hade en Suzuki DT225 ,från 1995, på min Smuggler, som jag nu sålt. Den fixade jag det mesta själv på. Den motorn gick som en klocka. Var som ny. Så jag är inte främmande att mecka.

Det jag tänkt på är bränslefö rbrukningen.

Jag tänker, om jag blir intresserad, att lägga ett lägre bud.

Min känsla är att många tror sig få mycket för sin båt. Men de båtar jag är inne på är ju ca. 20 år gamla. Och motorerna ca. 10 13 år.

mvh,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen för en HPDI och en 4T med samma effekt är likvärdig och betydligt bättre än för en vanlig 2T. Nackdelen är att den bullrar och ryker mer än en 4T.

12 år på en välskött utombordare är inte mycket o bråka om. Den har potential att överleva minst lika länge till om den sköts. Du kommer kunna meka själv med denna oxå, du behöver bara lära dej lite nya saker men det känns inte som ett problem..

Den här båten är nog lite trögsåld med denna motorn. Men båten verkar fin o väldigt välutrustad. Den i Norrland springer nog inte iväg heller direkt för vanlig 2T är ju inte heller så poppis med dagens soppapriser..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten i norrland har jag inte ens tänkt på.

Båten i stockholm är ju , som du säger, välutrustad.

När jag pratade med ägaren så sade han att båten var tillverkad runt -88. Det enligt tidigare ägare. (trolig missuppfattning).

Enligt Yamarin så började dem tillverka 650 modellen 1991.

En undran har äldre båtar märkning med CIN kod? Jag tror den heter så. Brukar vara instansad på akterspegeln, på styrbordsidan.

Sedan har jag sett en TG 7000 -90 med en Suzuki 140 -04. Också på Blocket.

Vad tror ni om den?

Enligt ägaren drar dn ca. litern vid marschfart. Borde den inte komma under litern?

mvh,

Uffe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, Craft Identification Number. Blev lag 16 juni 1998 i samband med att EUs fritidsbåtsdirektiv infördes. En del varv började dock tidigare. Har haft en Yamarin byggd september 1997 med CIN o har nu en Yamarin byggd 1992 som bara har ett löpnummer. Så nånstans där emellan började man..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt litern låter väldigt troligt, Suckor kan jag inget specifikt om, men som sagt finns nog ingen direkt dålig 4-taktare. Lite klen sägs den va, störst i en serie på 90, 115 o 140 hästar. Effekten får diffa +/- 10% mot angedd. Denna sägs ligga klart på minussidan. I ett test var den klart slöare än en Mercury med 135 hk på kåpan. Vmax däremot är Yamahas sportmotor o ligger oftast rejält på plussidan, närmre 165 propphästar i den du ska kolla på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte tack för all info.

Då kanske Suzuki 140:an och Yamaha 150 HPDi ligger ungefär lika i bränsleförbrukning.

Suzukin är ju en nyare motor så den borde väl hålla längre.

Sen sitter de ju på olika båtar. Jag tycker om båda båttyperna. Svårt val.

 

jag får väl se om jag slår till på någon av de nämnda eller om jag avvaktar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, TGen är lite större men har väl inte lika vasst skrov som Yamarinen. Skulle tro att i samma fart är skillnaden försumbar o kan slå åt vilket håll som helst. Utnyttjar man däremot den extra effekten i Yamahan vill den såklart oxå ha mer mat men o andra sidan går det väl lite fortare oxå..

En åldersskillnad på 3 år är så lite så i det långa loppet är det underhållet och miljön som avgör vilken som går längst. Saltvattenmotorer brukar ju gå åt lite tidigare och insjömotorer verkar kunna bli hur gamla som helst..

Däremot lär TGen tveklöst va lättare att avyttra i tredje hand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev inte av att titta på Yamarinen.

När det gäller TG 7000 så är det nog som du säger att den är lättare att sälja vidare. Däremot är 90:an lte för gammal för oss. Jag har läst någostans att från -94 så hade de större taklucka. och lite ändring av skrovet.

Yamarinen tror jag har lite vassare skrov.

I våras pratade jag med en Yamarin ägare som hade en 100hk Yamaha 4-takt på. Enligt honom funkade det jätte bra.

Det jag redan sagt men prioriterar som nummer ett är bränsleekonomin. Sedan om det är en TG eller Yamarin spelar ingen roll. Så jag letar vidare.

mvh,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...