Gå till innehåll
torsdag 19 juni 2025
solwag

Gammal ful teakinredning

Rekommendera Poster

Hur får man gammal teakinredning, som varit inoljad o blivit mörk o fläckig med åren, snygg igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapning och en ordentlig tvätt med målartvätt skulle jag börja med. Kanske en försiktig slipning, sedan betsning. Funkar det inte är det väl ommålning som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra, skulle inte använda sandpapper, faneret är lövtunnt och en genomslipning ser värre ut an den värsta mörka och fläckiga innredningen.

Mättad oxalsyrelösning. alltså så mycket oxalsyrekristaller så att mer inte löser sig i vattnet, skrubba i fiberiktningen med sådan grön svamp som man brukar ha på diskbänken.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får naturligtvis ta typ 180-papper och köra för hand, lite varsamt... det ät svårt att slipa igenom då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten fläck tar lite till igenom på ett ögonblick kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej... låt oss säga att vi har lite olika erfarenheter då... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det har vi nog inte, är övertygad att du fixar det, och kanske jag med i bästa fall, men på ett forum där alla former av händighet finns vill jag inte rekomendera någon att använda sandpapper på ett lövtunnt faner.

Kalle wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Fast vad är det som säger att fanéret är lövtunnt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visa mig den båt som är tillverkad de senaste 30 åren som har ett faner på godsidan som är tjockare än 0,6 millimeter vid tillverkningen!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla i Mats Cecilegårds länk här under, mittenbilden det är detta jag vill undvika, i detta fallet är det bara omfanering som gäller, finns inga genvägar, en sådan svängd yta är oerhört svår att åtgärda.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Typ på 80-talet var fanéren 0,7 mm på marinplywooden, har den varit oljad så har den nog inte slipats. Den lär tåla tvätt, skarpning och slipning. Jag hade nog börjat med att försöka tvätta md lacknafta ihop med sickel. Troligen behövs inte mycket slipning allas. Betsa med oljebets så blir det snyggt. Ska man fuska ordentligt så tvätta och måla med oljelasyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen här! Vi ska testa o se hur det blir o hoppas kunna återkomma med nån sorts resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...