Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Burkenbult

Renovering av golv i liten ungdomsbåt

Rekommendera Poster

Tjenare!

Mitt första inlägg det här :)!

Jag har tagit över en båt som jag håller på och smårenoverar lite!

Och idag började jag och riva golvet i den, det var väldigt mjukt när man gick på't och trä reglarna var väldigt illa...

Skall man bara ta bort gammalt och göra om som det var från början med nya fräsha reglar och en hel del glasfiberväv? eller ska man bygga trall för att få tillbaka stabiliteten i golvet, för just nu är det en del svampigt hehe :D

kom med förslag!

jag är ganska ny med båtar.

tack på förhand!

// Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Har du möjligtvis någon bild på durken?

Är det inplastade reglar idag eller är det en säkerhetsåtgärd från din sida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och bock!

 

Jo jag har bifogat en bild, men den verkade inte komma med... Hur gör jag?

 

Det är inplastade reglar i dagens läge! Men dem har jag slitit bort eftersom den där konstiga massan och träreglarna var ruttna...

 

Med vänlig hälsning, björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skära ur hela durken ca 10cm runt om.

Riva ur allt dåligt inunder där och ev. plasta i nya förstärkningar.

Är det ett budgetbygge lägger jag dit en plywood eller väl slipad plyfaskiva som passar precis i hålet jag tagit upp och plastar över.

 

Är det en större båt lägger jag ett par vertikala skott på högkant mot skrovet som durken får vila emot.

Man får då tänka på att först laminera ett par mm tjockt och 50-100 mm brett laminat på skrovets insida innan skotten sätts dit.

 

Bilderna har jag använt förut, de kan väl postas igen.

post-10025105-1394237611,6727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skurit ur durken grovt och låtit torka en månad. De bägge längsgående förstärkningarna slipades av och fick lite laminat på sej innan durken lades i.

Durken som vart ngt större än hålet, lades i först och ritades runt med en penna innan det sista skars ut så nya durken passa perfekt.

post-10025105-1394237611,7306_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På plats räckte det med att laminera runt om då skivan laminerades mitt på i förväg.

Efter bilden togs , slipades allt och topcoaterades(målades)

post-10025105-1394237611,7896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar!

jag kan fortfarande ej lägga ut bilder som jag har på tur som jag skulle vilja visa för dig...



så du kan hjälpa mig via att se på bilderna jag har! vad gör du på första bilden? rollar du på polyester på en plyfaskiva ?

tack ! mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att denna bild kommer med!

denna bild är på när jag endast hade tagit bort plasten över massan, reglarna sitter under plasten på kanterna!

post-10025970-1394237611,8487_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bild är tagen nu när jag tagit bort dem dåliga reglarna!

så vad tycker ni jag skall göra :)?

vill hålla ganska låg budget!

bör man låta det ligga och torka länge innan man kan börja jobba med glasfiber och polyster?

post-10025970-1394237611,9236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du utomhus och jobbar?

 

Det bästa hade varit om du kunde ha båten i ett garage och täcka över med tex. Plast för att sedan låta en fläkt få torka ut så mycket som möjligt.

 

slipa rent ner till väven och torka rent med aceton så polyestern får bra fäste.

 

Jag hade byggt upp durken på samma sätt som innan, vet inte hur van du är med plast eller hur preciserade svar du söker...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes! just nu står han i sjön :)

har inte tillgång till garage tyvär.. :/

har själv tänkt att byggt upp det som det var innan!

mvh







 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den första bilden ser det ut som om durken legat lös, fäst med några skruvar bara?

Jag hade låtit reglarna ligga kvar...om de vart inplastade, slipat av laminatet och låtit de torka en månad, sen på med lite laminat över dem och på med lämplig skiva som plastas fast. Kanske kan du tälja till nya träpinnar, inte allra bäst med trä men budget är ju budget så..

 

Låg budget, arbete utfört av lekman blir lite klurigt.

Undviker man köpa mtrl på typ Biltema kan man komma undan billigt.

Skulle jag göra ett sånt jobb, skulle jag ta 2000:- inkl. allt, varav hälften är 5 kilo plast, 3 kilo 'färg', 2,5 kilo glasfiber och lite slippapper, aceton, handskar, penslar, rollers osv.

 

Det värsta jobbet är all slipning. Det sker bäst med maskin(roterande trissa), glöm allsköns bandslipar och såna där som mest bara skakar, de avverkar på tok för dåligt. En hel del manuellt slipande får man räkna med också.

När man läser här på maringuiden så är det väldigt många som envisas med att jobba med Epoxiplast istället för riktig Polyesterplast. Skälet till det, är att de slipar och tvättar för dåligt varpå polyestern släpper/spricker. Med Epoxi så kan man 'fuska' lite, å andra sidan är det inte allt glas som är kompatibelt med Epoxi så på lite sikt är det inte helt säkert att Epoxilaminatet blir ngn höjdare heller trots flerdubbelt pris.

Till dej, och alla andra, rekommenderas därför Polyesterplast - samma mtrl båten i övrigt är byggd av.

 

Om gamla durken låg 'löst', kan väl den nya göra det med?

 

Reglarna du pratar om, kanske bara ligger där som ngn slags distans för att få plant golv så att säga, isf behöver du ju inte plasta o klabba alls.

Skaffa en plyfaskiva som passar, skruva på distanser under som motsvarar reglarna och släng i paketet som det är, klonk' klart.

 

Skall man göra det proffsigt, tar man upp båten o lägger den torrt inomhus. Man sopar och dammsuger ur den och låter den ligga några veckor.

Sedan slipar man ur den och acetontorkar.

Sen, när man ändå har ur durken, så passar man på att lägga ett 1-2 mm's glasfiberlaminat på insidan av skrovet. Det brukar finnas stjärnor i plasten(sprickor) från båttrailers, grundstötningar och annat.

Sedan bygger man upp nya 'reglar/skott' i komposit(Ej trä), slipar och donar innan ny durk i likaledes komposit läggs i och lamineras fast.

 

I bakkant, kan man göra på lite olika vis, man får ju räkna med att det letar sej in vatten mellan skrovet och durken(golvet) vilket måste kunna dräneras på ngt vis. Antingen sker det med att man borrar ett hål nästan längst ner på akterspegeln på utsidan, monterar in en dyvika där.

Skruvad/gängad dito rekommenderas.

 

Min specialare går ut på att man slutar med durken ungefär en halvmeter-meter innan akterspegeln, sätter en 'gavel' där med dyvika av gummimodell.

Med den varianten kan man lossa dyvikan och länsa ut vattnet medan den ännu ligger i sjön !

 

Att borra ett hål där bak i durken för att kunna stoppa ner elektrisk/manuell länspump rekommenderas ej då man vill utnyttja utrymmet under durken som flyttank.

 

Det går att skriva mkt om detta men vi nöjer oss så här långt tills vi får lite mer kött på benen om huruvida du vill gå vidare med detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Durken har ej legat löst, det är jag som tagit bort den helt på grund av blöta och ruttna reglar och skumm!

Du tror inte att det går att göra en durk så som reglarna varit innan, fast dem ligger löst ihopbyggt med en trall som man går på!?

 

Hur menar du med dyvikan man bygger så man kan tappa ur vatten utan att vatten kommer in om den ligger i sjön?

 

Ska lägga upp en till bild när jag kommer hem så du får se hur det ser ut där bak mot akterspegeln!

 

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...