Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst micke

Hur stort batteri

Rekommendera Poster

Gäst micke

Jag har köpt en båt med en KAMD 42. Hur stort startbatteri bör sitta i? Nu sitter det ett 75 Ah batteri som är 4 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke. Vilken kapasitet (Ah) som rekomenderas till din motor kan nog VolvoPenta svara bæst på. Men.... Ett mindre batteri fulladdas fortare æn ett med fler Ah. Tex. laddas ju teoretiskt ett 75Ah batteri från tomt till fult på 1 timme av en 75Ah generator. Har du førbrukarbatterier i båten så borde dessa ha samma kapasitet som startbatteriet. Ex. -har du ett 75Ah startbatteri borde du ha 75Ah førbrukarbatterier också. 1 eller flera spelar inte någon roll så længe dina turer mellan hamnarna tillåter full laddning av alla batterier. Rækna Ah x gångtid. (ett batteri som inet ær helt urladdat behøver ju inte full laddtid) Friska batterier tømms inte så fort som gamla och behøver således mindre laddtid. Min personliga erfarenhet ær att det inte ær batteristorleken som ær avgørande, utan det viktigaste ær faktiskt en bra fungerande installation. Med detta menar jag helt från batteri, kablar och ænda till startmotor. Det finns en firma som kan detta mycket ingående så jag rekomenderar ett besøk på: http://www.skyllermarkspressar.se/ Jag har anvænt deras produkter i 3 båtar och kan garantera att det fungerar.... Nej, -jag har inte aktier i føretaget. Lycka till. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till vår båt med en 39 hk Iveco/Lombardini-motor har vi just köpt nya batterier. Det blev efter råd från folk som jag tror är kunniga, ett startbatteri på 65 Ah och två Marinbatterier av litet bättre kvalitet, på 75 Ah vardera. Förbrukningskretsen är separerad från startbatteriet med ett skiljerelä, så att startbatteriet alltid är bortkopplat när motorn inte går och generatorn alltså inte laddar. Dessutom satsade jag på en rejäl batteriladdare med tre-stegsladdning för att hålla batterierna fräscha och så laddade som möjligt så stor del av tiden som möjligt. Det är detta som avgör livslängden på batterierna och naturligtvis även el-komforten ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...