Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
merc200dalarna

mercury 20 "200" förgasare?

Rekommendera Poster

Nån som kan mycket om förgasare och alla inställningar?

Läste nått amerikanskt forum men blir inte klok på snacket med jets nozzles screws och så vidare!

Vilka inställningar ska/kan man göra mer än tomgången?

Tomgången var enkel att ställa in, med växel i och allt, men hur justerar jag högfartsläget?

Trottel-stoppen verkar vara lite glapp, åtgärd?

Skulle vilja justera gasreglaget för tydligare respons, men troligtvis är väl det svårt då det säkert inte var bättre respons nytt ens? Från rorkulten alltså.

Gasreglaget har alltså ett väldigt tilltaget glapp, drömmen vore ju ett mer exakt minimum till maximum?

Aja, alla tips är välkomna, men jag hamnar nog på båtshopen i smedjebacken ändå =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du gasar skall två saker ske. Spjället (vid flera förgasare spjällen) öppna och tändförställningen öka.

Om du är nöjd med tomgången och spjället öppnar fullt, så finns inget mer att justera på förgasaren. Återstår att kolla att länkaget som sköter tändförställningen funkar som det skall.

Tändförställningen brukar ändras genom att en platta under svänghjulet vrider sig då gasen ökas/sänks. Lite glapp i gasreglaget spelar ingen större roll för toppeffekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag förstår oxå generellt hur en förgasare fungerar, men denna förgasare hade tillägg som inte gamla mopedförgasaren hade.

Övervarvsskruven (stoppskruven som begränsar reglagerörelsen) och den som reglerar övervarv när friläget är ilagt.

Förgasare med en utvändig arm likt en briggs & stratton har ju ett reglage som mekaniskt rör sig ganska långt, denna förgasare rör sig max 5-grader (på 360-graders skala.) mellan tomgång och fullgas.

Men jag förstår till fullo att detta troligtvis var max även på en ny.

Kanske nån som törs länka till en .pdf?

Eller PM om att de har en .pdf?

manual?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...