Kjell64B 0 Postad 25 Juli , 2013 Hej Jag har köppt en gammal träsnipa i mahogny som blivit plastad för många år sedan. Den har stått på land sedan 2007 med bristfällig övertäckning de senaste åren. Styrhytten och förkajuten är övertäckt och också den plastad, men plasten (glasfiber heter det i Finland) har lossnat från underlaget. I bakre delen av båten har tret ruttnat så att det går att plocka bort ända till plasten. Min tanke är den att det ju inte gör något. Båten blir bara lättare. Funderar på att plasta in några vattenfaner (plavod) remsor vågrätt och möjligen också lodrett ett par stycken. Finns det problem, eller finns det bättre sätt. Den friska framdelen blir trät kvar på. Kan det bli brytpunkter? Någon som har tipps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 25 Juli , 2013 Har inget direkt tips... men en ruttnande, plastad träbåt... njae, hoppas den inte var för dyr. Sikta på att försöka förlänga livet på den så gott det går. Förmodligen kommer du hitta mer röta när du börjar skrapa och leta runt. Principen borde vara att ta bort det ruttna materialet och plasten, ersätta det ruttna med samma träslag, sedan plasta igen. Typ. Men. Plastade träbåtar är ett gissel - ofta är de plastade som en sista smörjelse för att de börjat bli dåliga - mem visst finns det originalplastade båtar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 26 Juli , 2013 Som jag förstår det torde man ju kunna plocka bort allt trä från båten, om man vill, stärka där det behövs och bygga nytt där det behövs. Då skulle båten sakta förvandlas från kombinerat plastad träbåt till plastbåt. Materialet under det övertäckta däcket är dock intakt. Själlv ser jag ingen nödvändighet, annan en bygnadsetisk, i att byta ut det gamla materialet till nytt av samma slag. Det viktiga är att båten håller och kan utföra det den skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 26 Juli , 2013 Det gamla och det nya materialet bör vara samma så de rör sig lika när det blir utsatt för fukt - annars är risken för sprickor stor. Tror du måste plasta om området också så plasten får vidhäftning i nya träet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser