Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
Namkong

Måla båten

Rekommendera Poster

Har renoverat en 4 meters plastbåt som jag nu ska måla om.

Mittoften har byts ut och plastats och en del lite smålagningar har gjorts.

 

Frågan är.

När jag nu ska måla om båten måste jag grunda med primer på dom ställena jag har plastat om?

Tänkte att jag inte skulle grundmåla med primer där det redan finns topcoat, tänkte bara slipa ytan och sen måla, kan jag göra så eller måste jag måla primer över hela båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som det står på färgburken du ska använda, det brukar bli bäst så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inte på burken om man behöver grunda med primer om man ska måla över den gamla topcoaten med ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prima allt som ska målas, för bästa resultat. Men slipa allt först, så ytan blir uppruggad. Tvätta med aceton, även före slipning. Annars gnider man in eventuellt fett i plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primern funkar som ett lim mellan färg, och ytan det ska fästa mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du slipat väl med minst 60-papper eller grövre samt acetontorkat, är det bara att måla på topcoat.

Topcoat är i grunden gelcoat med parafinlösning i. Dvs samma mtrl som båten är byggd av i övrigt.

 

Tänk på att lägga aningen tjockare skikt än vad som önskas när det är färdigt. Topcoaten krymper ngt när den härdar ut varpå mörkare partier i underlaget lyser igenom.

Kör man med roller är det lagom mängd när rullen nätt o jämnt rullar. Man skall alltså nästan köra med en pöl framför sej när man målar, annars riskerar ytan inte bara att bli tunn, utan även matt o tråkig.

Ös på med rejält med härdare. Blanda i flera mindre burkar o häll på härdare allteftersom arbetet fortskrider. Hellre ngt för mkt härdare än för lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipat med 40 papper och maskin, ska acetontorka den när dammet lagt sej i verkstan.

Det står på burken att nya skrov tar 5-15 veckor att härda ut innan båten kan läggas i sjön gäller det även nu fast jag målar på den gamla topcoaten? Jag ruggar ju bara den gamla topcoaten och målar ovanpå den.

Ska måla den utvändigt också, är det en dum idé att bara måla med epoxiprimer och inget utampå det? Ska inte bottenmåla den, den ska ligga i Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde funka, om du bara ska måla invändigt/över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var utvändigt och under vattenlinjen som jag tänkte använda epoxiprimern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya skrov är lite mjuka i början och flexar mer. Inget du behöver tänka på således.

Är det topcoat först som du sedan skall lägga på Epoxi?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på varför du ska ha epoxyprimer. Är det inte en öppen båt? Det kommer väl att komma in fukt i skrovet från insidan då? Jag hade i så fall inte brytt mig det minsta.

Vad är det för fabrikat på topcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är målad röd på utsidan, vet ej med vilken färg det är.

Tänkte måla med epoxiprimer på utsidan pga att topcoat inte ska målas under vattenlinjen och jag inte ska måla nån bottenfärg, så tänkte att epoxiprimern va ett bra alternativ att måla hela utsidan med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge ska båten torka innan den kan läggas i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntahärnu... det finns en anledning till min fråga om fabrikat. Biltema har/hade en polyurethanfärg de kallade för topcoat som man inte kan ha undrer vattnelinjen eftersom det faktiskt inte är topcoat. Men RIKTIG topcoat, dvs gelcoat med wax iblandat går jättebra att ha under vattenlingen.

Så, vad är det för fabrikat du ska måla med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, misstänkte det. Nästa grej att ta reda på är att du skriver att båten är målad idag. Du måste då först ta reda på om den är målad med enkomponentsfärg eller tvåkomponents. Du kan inte måla med 2K på 1K-färg. Det testar du genom att gnugga på den gamla färgen med en trasa med aceton eller thinner på. Färgar färgen av sig är det 1K och du måste antingen välja en annan färg att måla med, eller ta bort den gamla färgen.

Jag skulle f ö grunda med Biltemas primer innan jag målade för vidhäftningens skull.

Ang tid efter plastning till övermälning har det att göra med att styrénet ska försvinna (om du använt polyesterplast) annars blir det problem med färgsläpp om du har otur, det kan ta några månader har jag hört. Men riktig topcoat är ju också polyester, så där lär problemet inte finnas, men tyvärr inte Biltemas färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag har undrat varför alla här är så k*ta på Epoxiprimer till i stort sett allting??

Peter K har rätat ut en del frågetecken. Tackar.

Epoxi skall man inte klabba med i onödan pga stora hälsorisker. På en snabbgående båt som stampar hårt i vågorna kan man väl få ta det kanske..

Men på en eka känns det väldigt överarbetat till noll nytta.

 

Topcoat biter hundra procent mot slipad o ren gelcoat/polyesteryta.

Vari kan en primer göra ngn nytta där, det kan knappast bli ännu bättre vidhäftning. Det vore isåfall ngt revolutionerande som helt gått näsan förbi plastbåtbyggarbranchen.

Kan hända ni menar primer till ngt annat användningsområde än att lägga före topcoat och isf säger jag inte emot.

 

Jasså, Biltema kränger blufftopcoat. Illa nog med deras priser tycker jag.

 

Ett tips till de som plastar o grejar hemma litegrand varje år, är att leta upp ngn firma som håller på med plast/glasfiber och be om att få köpa mtrl.

Ta dock med eget emballage. Rengjorda plåthinkar är bäst då inte styrenet kan vandra genom dessa såsom det gör med tomma lingonburkar i plast.

Polyester/gelcoat/topcoat som förvaras i plasthinkar står sej ngt halvår, sen är hälften av styrenet väck och det hela liknar mest ett klister som aldrig härdar. Skall man använda det i stort sett direkt spelar det ingen roll men spara en skvätt som blivit över för att sedan ha att bättra med, nej. Större glasburkar med plåtlock funkar fint dock.

 

Ok, lite besvärligt är det när ngn båtnisse kommer in i fabriken på vårkanten och stör...men har han med sej eget emballage o tänker på mindre glasburk till härdaren, sopsäck till glaset, har jämna pengar till kaffekassan så tycker iaf jag att det är trevligt att höra om deras projekt de 5 minuter det tar att tappa upp soppan :)

Det händer också att de tror att burken härdare kostar 150:- när det i själva verket är deras 5 kilo polyester som gör det ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du uteslutande med polyesterbaserat material, kan du sjösätta nästa dag. Det enda kan vara att det tar ngn vecka för plasten att bli riktigt hård för maximal slitstyrka.

Skall man vänta tills plasten(topcoaten)är 100% uthärdad får man vänta ett halvår. Skillnad i hårdhet på 1 veckas/6 månaders laminat går att mäta med ett speciellt instrument, men inget som har praktisk betydelse.

 

När man målar nytt/renoverat laminat av polyester skall det dock ligga gelcoat om det är en gjuten grej eller topcoat om det är en gammal grej man plastat på ngt. Detta för att förhindra styrenblåsor i t.ex billack.

Nytillverkade fordonsdetaljer med gelcoat, mattslipas dagen efter avformning och lackas ännu en dag efter det professionellt utan några som helst problem.

Det här att plastprylar skall ligga o härda längre tider, behandlas med olika skikt av lite av varje är en myt jag inte vet varifrån den kommer?

Möjligen skulle man kunna tänka sej att garageplastare ,lever i tron om att det är bättre med för lite härdare än för mkt -Då kan jag säkert tänka mej att problem uppkommer med både blåsor och dålig vidhäftning då inte laminatet/topcoaten får härda ut såsom det skall.

 

Om din fråga rör annat än polyesterbaserat vet jag ärligt talat inte när den kan tänkas få åka i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...